اصطلاحات عمومی دوربین مدار بسته

اصطلاحات عمومی دوربین مدار بسته

اصطلاحات عمومی دوربین مداربسته

به ترتیب حروف A تا Z

A

ActiveX

استانداردی است که مؤلفه های نرم افزار را قادر می سازد بدون در نظر گرفتن زبان (های) مورد استفاده در ایجاد آنها، در یک محیط شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. مرورگرهای وب ممکن است با کنترل های ActiveX ، اسناد ActiveX و اسکریپت های ActiveX در تماس باشند. کنترل های ActiveX غالباً در صورت نیاز، بارگیری و نصب می‌شوند.

AGC

کنترل خودکار دستیابی به طور خودکار سیگنال فیلم را در شرایط کم نور افزایش می‌دهد. امروزه AGC در اکثر دوربین های مداربسته موجود است.

AHD

استاندارد نظارت تصویری مدار بسته با کیفیت بالا آنالوگ که از کابل کواکسیال برای انتقال فیلم HD از دوربین های امنیتی به DVR استفاده می‌کند. AHD از وضوح تصویری 720p ، 1080p (2MP) ، 4MP ، 5MP و 8MP HD پشتیبانی می‌کند.

Auto Iris

لنزهای خودکار Iris شاتر را بطور خودکار تنظیم می‌کند تا میزان نور کافی در دستگاه تصویربرداری قرار گیرد. یک موتور و تقویت کننده کوچک ساخته شده است که در آن یک سیگنال کنترلی از دوربین دریافت می‌کند تا یک سطح ویدئوی ثابت یک ولت تا اوج (1.0 Vp-p) را حفظ کند.

Alarm Inputs/Outputs

این می‌تواند وسیله ای با سیم فیزیکی مانند سنسور PIR، سنسور در، سنسور تشخیص شکستگی شیشه، سنسور دود و غیره باشد که در صورت بروز هرگونه فعالیت مشکوک باعث ایجاد خروجی زنگ، مانند ارسال نامه الکترونیکی و آپلود فیلم بر روی سرور FTP می‌شود. از ورودی های هشدار دهنده بر روی DVR ، XVR یا NVR می توان برای اتصال دستگاه‌های اضافی استفاده کرد.

Analog

در دوربین مدار بسته ، آنالوگ به فرمت ویدئوی دوربین (Camera Video Format) اطلاق می‌شود. این مربوط به سیستم‌ها و مؤلفه هایی است که از قالب های ویدئویی کامپوزیت استاندارد NTSC / PAL استفاده می‌کنند. فن آوری جدید به آنالوگ اجازه داده است تا وضوح بالایی را که به آنالوگ HD یا HDCCTV ارجاع شده است، بدست آورد. وضوح فعلی HD از سال 2019 حداکثر 8MP است.

Angle of View

وسعت زاویه‌ی یک صحنه معین که توسط یک دوربین تصویربرداری می‌شود. بطور متناوب با اصطلاح عمومی تر “زاویه دید” استفاده می‌شود، یا با شناسه FOV. زاویه دید معمولاًً در درجاتی از قبیل 90 درجه، 75 درجه و غیره توصیف می‌شود و می توان با عرض و ارتفاع، زوایای دید را تعیین کرد.

Aperture

دیافراگم به مقدار F لنز اشاره دارد. این منطقه از دیافراگم است که میزان نور مجاز برای ورود به سنسور تصویر را تعیین می‌کند. هرچه عدد F پایین‌تر باشد ، نور بیشتری را قادر است جذب کند، F 1.0 بدان معنی است که می‌تواند در سطح لوکس کم (کم نور) کار کند.

AI (Artificial Intelligence)

هوش مصنوعی برای نظارت تصویری از برنامه‌های نرم افزاری رایانه‌ای استفاده می‌کند که تصاویر دوربین های مدار بسته را به منظور شناخت انسان، وسایل نقلیه یا اشیاء تجزیه و تحلیل می‌کند. عملکردهای معمول هوش مصنوعی شامل “تشخیص چهره” ، “شناسایی وسیله رها شده” و “عبور از خط” است.

Aspect Ratio

نسبت عمودی به اندازه نسبت افقی تصویر. این معمولاًً برای فیلم های آنالوگ 4:3 (خوانده شود 4 به 3) است. یک مانیتور با صفحه عریض (Wide Screen) به طور معمول دارای نسبت فرمت ویدئویی 16:9 (خوانده شود 16 به 9) است.

AVI

مخفف اختصاری Audio Video Interleaved. این یک قالب ویدئویی معمولی است که در دنیای PC مورد استفاده قرار می گیرد که توسط انواع مختلفی از برنامه‌های پخش کننده استاندارد قابل خواندن است. برخی از تولید کنندگان DVR می‌توانند فیلم را به فایل‌های AVI برای بررسی آسان در یک کامپیوتر استاندارد صادر کنند.

AWB

از ویژگی های Auto Balance Balance در دوربین های رنگی که به وسیله آن دوربین به طور مداوم نور را کنترل می‌کند و رنگ تصویر را برای حفظ نواحی سفید و براساس رنگ سفید تنظیم می‌کند.

B

Backlit

برای حذف منبع نوری که از پشت شیء تابیده می‌شود. این می‌تواند هنگام کار در اتاق های تاریک مفید باشد. همچنین در دوربین های مدار بسته به عنوان BLC یا Back Light Compensation (جبران نور برگشتی) شناخته می‌شود.

Backup

در DVR تهیه نسخه پشتیبان به معنی پشتیبان گیری و ذخیره بخش انتخاب شده‌ای از فیلم به منظور بررسی آن در رایانه یا یک دستگاه خارجی اشاره دارد. به این حالت Export نیز گفته می‌شود.

Balun (Active / Passive

این دستگاهی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در مسیر کابل کواکسیال (RG59) با اضافه کردن یک جفت کابل بهم تابیده شده (کابل شبکه)، فرآیند کابل کشی را ادامه دهد. این دستگاه با امپدانس های سیگنال های مختلف مطابقت دارد. Balun در دستگاه انتقال دهنده (دوربین) و دستگاه دریافت کننده (DVR ، مانیتور و غیره) مورد استفاده قرار می گیرد. مسافت Passive تا حداکثر 990 فوت (300Mtrs) و در حالت Active تا حداکثر 9900 (3 کیلومتر) می‌تواند باشد. همچنین به عنوان Video Balun نیز شناخته می‌شود.

Bandwidth

پهنای باند دستگاه محدوده به فرکانس‌های سیگنال است که یک قطعه از تجهیزات صوتی یا تصویری می‌توانند آن را رمزگذاری یا رمزگشایی کنند (فرکانس عامل). ویدئو از دامنه فرکانس وسیعتر و بالاتری نسبت به صدا استفاده می‌کند، بنابراین ارسال ویدئویی پهنای باند وسیع تری نیاز دارد.

Bandwidth Limiter

این به یک ویژگی در برخی DVR ها و نرم افزار Remote اشاره دارد که اندازه ترافیک شبکه ارائه شده را محدود می‌کند. این ویژگی ارتباطات نرم افزاری DVR / Remote را محدود می‌کند تا پهنای باند بیشتری برای سایر ترافیک شبکه در دسترس باشد.

Base Band Video

این سیگنال ویدئویی است که در دوربین مدار بسته استفاده می‌شود. این فرمت NTSC یا PAL منهای مدولاسیون فرکانس پخش و بسیاری دیگر از سیگنال های جاسازی شده مورد استفاده در Broadcast TV است. این برنامه شامل ویدئو ، همگام سازی افقی و همگام سازی عمودی است. این تنها کاری است که برای مشاهده سیگنال ویدئویی در مانیتور لازم است.

Bit Rate

میزان بیت ریت با مبنای بیت بر واحد ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. در فیلم IP معمولاًً به میزان کمی از دوربین مداربسته تحت شبکه اشاره دارد. کنترل میزان بیت، پهنای باند مورد نیاز را برای انتقال داده از دوربین کنترل می‌کند. پردازنده دوربین حداکثر میزان بیت ارسال شده از دوربین را به تنظیم نرخ بیت انتخاب شده محدود می‌کند.

Bit

بخشهای جداگانه ارتباط داده. یک بیت واحدی از کوچکترین قسمت جریان داده کلی است. اندازه‌گیری در پورت‌های RS-232 ، RS-485 و غیره با بیت بر ثانیه استفاده می‌شود.

BNC

این نوع در دوربین مدار بسته استفاده می‌شود و اتصال دهنده استاندارد است. این یک اتصال آسان (snap-on connection) را برای یک کابل کواکسیال فراهم می‌کند. اینکه این سه حرف (BNC) بر چه مبنایی نام گذاری شده است مشخص نیست. برخی می گویند این به معنای اتصال نیروی دریایی انگلیس (British Naval Connector) است. برخی دیگر آن را به نام مخترع آن Bayonet Neil Councilman نسبت می‌دهند.

C

Camera

این وسیله اصلی مجموعه ویدئو است که فرم ها و پیکربندی های زیادی دارد. برخی از آنها عبارتند از: دوربین های صنعتی (به یک لنز جداگانه نیاز دارند)، دوربین های بالت یا بولت (استوانه ای شکل)، دوربین دام (طراحی گنبدی شکل)، دوربین PTZ (با قابلیت چرخش در محور افقی و عمودی و بزرگنمایی اپتیکال بالا)، دوربین اسپید دام (کامل ترین دوربین مداربسته و دارای تمام قابلیت ها). یک دوربین IP یا HD می‌تواند هرکدام از این موارد باشد و از این دسته بندی ها خارج نمی‌باشد.

CAT5

کابل شبکه ای است که از سرعت اترنت (حداکثر 100 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کند. کابل کشی CAT5 همانند انواع کابل های زوجی EIA / TIA محدود است و حداکثر طول توصیه شده 95 متر (313 فوت) است. این کابل شامل چهار جفت سیم مسی می‌باشد.

CAT5e

شبیه به CAT-5 است ، حرف ‘e’ بیانگر ‘enhanced’ پیشرفته یا نسخه قویتر شده است. این کابل توانایی بیشتری برای انتقال داده دارد. Cat-5e همچنین برای Gigabit Ethernet قابل استفاده است. در سیستم کابل کشی تقریباً همیشه از کابل های CAT5e  بجای CAT5 استفاده می‌شود.

CAT6

از کابلهای سطح بالا می‌باشد. از چهار قطعه سیم مسی بهم تابیده شده تشکیل شده است و دارای جداکننده طولی پلاستیکی در میان کابل است. این امر باعث می‌شود کابل ها از یکدیگر جدا شوند و به نوبه خود نه تنها برای افزایش سرعت انتقال داده، بلکه در تلاقی کمتر و پهنای باند را نیز امکان پذیر می سازند. کابل کشی CAT6 برای دوربین مداربسته تحت شبکه و NVR گزینه مناسبی است، به خصوص برای مصارفی که ممکن است در آینده نیاز به ارتقاء شبکه یا دوربین مداربسته باشد. CAT-6 برای 10 گیگابایت اترنت مناسب است و می‌تواند تا محدوده 250 مگاهرتز فعالیت کند.

CCD

Charged Coupled Device نوعی سنسور تصویر است که در دوربین های مدار بسته استفاده می‌شود. سنسور تصاویر نوری را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می‌کند. این موارد همچنین در بازار با نام های HAD CCD، IT CCD، Super HAD CCD شناخته می‌شوند.

CCTV

مخفف تلویزیون مدار بسته (Closed Circuit Television) است. در ابتدا این به عنوان یک ساختاری توصیف می شد که با کابل به طور مستقیم از دوربین تا دستگاه گیرنده بدون ارتباطات و دخالت های بیرونی انجام می شد. با ورود اینترنت با این صنعت همه این سیستم را تغییر داد. اکنون می توانید از طریق اینترنت به هر DVR با نرم افزار یا مرورگر دسترسی پیدا کنید. CCTV همچنان مورد استفاده قرار گرفته می گیرد ولی امروزه این ساختار با نام دوربین های نظارت تصویری (Surveillance Cameras) شناخته می‌شود.

CIF

مخفف کلمه Common Intermediate Format، مجموعه ای از فرمت های ویدئویی استاندارد، با وضوح آنها تعریف شده است. رزولوشن CIF 352×288 پیکسل است و همچنین به عنوان D1 720×576، 2CIF ، 4CIF ، 960H شناخته شده است.

CMOS

تراشه تصویربرداری نیمه هادی فلزی اکسید مکمل (Complementary Metal Oxide Semiconductor) نوعی سنسور فعال پیکسل است که با استفاده از فرآیند نیمه هادی، CMOS ساخته شده است. مدار اضافی در کنار هر سنسور عکس، انرژی نور را به ولتاژ تبدیل می‌کند. برای تبدیل ولتاژ به داده‌های دیجیتال ممکن است مدار اضافی روی تراشه گنجانده شود. دوربین های CMOS در ابتدا از نظر کیفیت پایین بودند اما نسبت به سنسور CCD ارزانتر بودند. این سنسور در بازار به عنوان حسگرهای HDIS / HQIS / DIS / QIS یا دوربین های با لرزش (flicker) کمتر و غیره شناخته شده هستند.

CMS

Control Management Software یک نرم افزاری است که برای مدیریت چندین سیستم استفاده می‌شود.

CMS Software

این مخفف Central Management Software به معنای نرم افزار مدیریت مرکزی است. این یک اصطلاح عمومی است، برای نشان دادن بسته های نرم افزاری قابل نصب از راه دور ارائه شده که توسط هر تولید کننده DVR استفاده می‌شود. هر تولید کننده نام خاصی برای نرم افزار CMS خود دارد.

Coaxial Cable

نوعی کابل محافظ که توانایی حمل طیف گسترده ای از فرکانس ها (فیلم یا رادیو) با از بین رفتن سیگنال بسیار کم را دارد. مورد استفاده در پروژه‌های CCTV و دوربین مدار بسته HD با اتصالات BNC

CODEC

این مخفف عبارت Compressor / De-compressor است. برخی افراد آن را encoder/decoder (رمزگذار/رمزگشایی) می نامند. این مربوط به نرم افزاری است که ویدئو را فشرده می‌کند.

Compression

برای اینکه در عملکردهای ضبط و انتقال از راه دور قابل مدیریت باشد، فیلم باید در مقیاس های مشخص فشرده شود. استانداردهای فشرده سازی معمولی شامل H.264 / M-JPEG و MPEG-4 است. برخی از تولید کنندگان DVR از روش های فشرده سازی اختصاصی استفاده می‌کنند که معمولاًً نسخه های اصلاح شده‌ای از استانداردها هستند.

Contrast

کنتراست تفاوت رنگ و روشنایی جسم نسبت به سایر اشیاء در میدان دید یکسان است.

Contrast Ratio

نسبت بین سفید و سیاه. هرچه نسبت کنتراست بزرگتر باشد، توانایی یک نمایش دهنده برای نشان دادن جزئیات رنگ ظریف و تحمل نور اتاق غیرمجاز بیشتر است.دو روش وجود دارد که توسط صنعت نمایشگر استفاده می‌شود: 1) کنتراست کامل روشن/خاموش، نسبت نور ورودی یک تصویر سفید (کامل) و نور خروجی یک تصویر تمام سیاه (کامل خاموش) را اندازه می گیرد. 2) کنتراست ANSI با الگویی از 16 مستطیل متناوب سیاه و سفید اندازه‌گیری می‌شود. متوسط ​​میزان نور حاصل از مستطیل‌های سفید با تعیین میانگین نور خروجی مستطیل های سیاه برای تعیین نسبت کنتراست ANSI تقسیم می‌شود. هنگام مقایسه نسبت کنتراست نمایشگرها مطمئن شوید که در حال مقایسه همان نوع مشابه کنتراست هستید. کنتراست کامل روشن/خاموش همیشه تعداد بیشتری از کنتراست ANSI در یک نمایشگر خواهد بود.

Covert Camera

دوربین مخفی، دوربینی است که همانند مابقی دوربین های مداربسته قابل مشاهده و یا قابل توجه نیست. این عمداً از منظر پنهان شده است و اغلب برای نظارت کارمندان مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین های مخفی را می توان در دستگاه‌های مختلفی از جمله سنسورهای PIR، تشخیص دهنده دود و اعلام حریق و غیره پنهان کرد. این دوربین ها همچنین به دوربین های مخفی، دوربین های پرستار بچه و دوربین های پنهان گفته می‌شوند.

CVBS

سیگنال باند پایه فیلم کامپوزیت (Composite Video Baseband Signal) برای صنعت دوربین های امنیتی است. این همان چیزی است که برای دوربین های فیلمبرداری با کیفیت استاندارد آنالوگ در نظر گرفته می‌شود. این دوربین های امنیتی آنالوگ از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و محدود به 960h با 700 TVL “بخوانید Tv Lines” وضوح خطوط تلویزیون آنالوگ استفاده می‌شوند.

D

DDNS

مخفف Dynamic DNS یا DNS پویا یا به طور خاص سیستم نام دامنه پویا است. این سرویسی است که نام دامنه اینترنت را در آدرس های IP نقشه برداری می‌کند. DDNS معمولاًً در هنگام برقراری اتصال از راه دور به سیستم شما برای دوربین های NVR ، DVR و دوربین های IP استفاده می‌شود.

Depth of Field

این محدوده فوکوس تصویری است که توسط لنز تولید می‌شود. اشیاء در منطقه تحت فوکوس، واضح هستند. با نزدیک شدن یا دورتر شدن از دوربین، این وضوح دستخوش تغییر خواهد شد. فاصله مساحت فوکوس، عمق میدان است.

DHCP

این مخفف اختصاری پروتکل تنظیمات میزبان پویا (Dynamic Host Configuration Protocol) است. این عملکردی است وقتی که کاربر وارد سیستم می‌شود به شبکه اجازه می‌دهد، یک آدرس IP را به صورت خودکار به رایانه اختصاص دهد. تمام دستگاه‌های موجود در شبکه به آدرس IP نیاز دارند. DHCP این کار را بطور خودکار انجام می‌دهد. DHCP جایگزین مناسبی برای واردن کردن آدرس IP استاتیک به صورت دستی برای هر دستگاه است.

Digital Zoom

این به بزرگنمایی بخشی از تصویر با اضافه کردن پیکسل های اضافی در داخل تصویر برای پر کردن منطقه بزرگتر اشاره دارد. این باعث می‌شود کل تصویر با صرف هزینه کاستن از کیفیت اصلی ویدئو، بزرگتر شود. این ویژگی می‌تواند در خود دوربین یا DVR باشد. در نقطه مقابل این قابلیت، می‌تواند بزرگنمایی اپتیکال (Optical Zoom) باشد که در آن دوربین با استفاده از تمام پیکسل های موجود از نظر فیزیکی (بزرگنمایی با لنز دوربین) در یک تصویر زوم کند.

DNS

یک سیستم سلسه مراتبی نام‌گذاری برای کامپیوترها، سرویس‌ها، یا منابع دیگر است که به شبکه اینترنت یا یک شبکه خصوصی (LAN) متصل هستند و شما بجای وارد کردن یک IP، آدرس نام دامنه آن را وارد می کنید.

Domain

تعدادی از دستگاه‌های رایانه‌ای بصورت گروهی اداره می‌شوند. سرور دامنه توسط سرپرست شبکه (شخص مسئول شبکه) تنظیم و نگهداری می‌شود.

Driver

درایور دستگاه یک برنامه نرم افزاری است که به کامپیوتر امکان برقراری ارتباط نرم افزاری با قطعه سخت افزاری را می‌دهد. تقریباً همه درایورهای مورد استفاده در دستگاه‌های دوربین مدار بسته اختصاصی هستند و برای اتصال با کامپیوتر نیازی به نصب داریور از سمت کاربر نیست.

DVR

مخفف ضبط کننده دیجیتال (Digital Video Recorder) است، این پلتفورم سخت افزاری یک ساختار طراحی شده برای ضبط است. این ممکن است عملکردهای بسیاری مانند ضبط کننده / Multiplexer / نظارت از راه دور / هشدار اخطار داشته باشد. این یک طراحی اختصاصی است که منحصر به فرد تولید کننده است. DVR معمولاًً در دوربین مدار بسته HD مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاًً دارای ورودی های BNC است. دامنه DVR از 4 کانال تا 32 کانال است. نسخه های جدید HD DVR که از چندین فرمت HD پشتیبانی می‌کند، XVR نامیده می‌شود.

Dynamic IP

این مربوط به آدرسهای IP است که هنگام ورود کاربر به سیستم، به طور خودکار به یک دستگاه شبکه اختصاص می یابد. به DHCP مراجعه شود.

E

Ethernet

اترنت خانواده ای از فن آوری های شبکه ای رایانه‌ای مبتنی بر فریم برای شبکه های محلی است (LANs). این نام از مفهوم فیزیکی اتر (ether) گرفته شده است. این تعدادی از استاندارد های سیم کشی و سیگنالینگ را برای لایه فیزیکی مدل شبکه OSI و همچنین یک قالب مشترک آدرس دهی و کنترل دسترسی Media Access در لایه Data Link تعریف می‌کند.

F

Field

هر تصویر ویدئویی کامل در NTSC / PAL (فریم) از دو فیلد تشکیل شده است. یک قسمت از خطوط عددی فرد در فریم تشکیل شده و قسمت دیگر از خطوط عددی زوج تشکیل شده است. این خطوط وقتی پشت سر هم مشاهده می‌شوند ، یک فریم تصویر کامل را تشکیل می‌دهند. فرمت های NTSC و PAL با استفاده از اسکن دوگانه فیلدها برای کاهش لرزش بینایی که در مانیتورهای اولیه تلویزیون معمول بود، کاربرد دارند. مانیتورها به مرور زمان بهتر شدند اما “استاندارد” تغییر نکرد. هر فیلد به طور مستقل یک تصویر را تشکیل می‌دهد.

Focal Length

فاصله بین نقطه اصلی ثانویه در لنز و صفحه دستگاه تصویربرداری. هرچه فاصله کانونی طولانی تر باشد، زاویه دید باریک تر است.

Frame Rate

نرخ فریم، همچنین به عنوان فرکانس فریم و فریم در ثانیه (FPS) شناخته می‌شود، فرکانس (نرخ) است که در آن یک دستگاه تصویربرداری، تصاویر متوالی بی نظیری را به نام فریم تولید می‌کند.

FTP

پرونده انتقال پروتکل (File Transfer Protocol) انتقال دهنده اسناد بین انواع مختلف رایانه.

G

Gateway

این دستگاه سخت افزاری / نرم افزاری است که برای اتصال LAN ها با سیستم عامل های متفاوت استفاده می‌شود. این دروازه اغلب به یک اتصال اینترنتی اشاره دارد. دروازه یک دستگاه منفرد است که یک آدرس IP اختصاصی را به جهان خارج ارائه می‌دهد و ترافیک را به آدرس های IP داخلی مناسب هدایت می‌کند.

GUI

مخففی برای رابط کاربری گرافیکی (Graphical User Interface). این نمایشگر بصری مانند طرح، ساختار و دسترسی به منوی های دستگاه ضبط است که اپراتور برای استفاده از سیستم از آن استفاده می‌کند. بخوانید “gooey”.

H

H.265 (H.265+)

این روش بهبود فشرده سازی ویدئویی در برابر فرمت های قبلی مانند JPEG، M-Jpeg ،MPEG-4 است که حجم کمتری از ​پرونده های قابل استفاده را ارائه می‌دهد. بسیاری از دوربین های مداربسته IP و NVR از متدهای فشرده سازی H.264 ، H.264 + ، H.265 و H.265 + پشتیبانی می‌کنند.

HDD

مخفف هارد دیسک (Hard Disk Drive).

HDMI

مخفف رابط چندرسانه ای با کیفیت بالا (High Definition Multimedia Interface). این یک اتصال کابل منفرد است که در لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شود و سطح بالایی از وضوح را نشان می‌دهد.

I

Interlaced Video

همچنین به عنوان Interlaced Scan شناخته می‌شود، تکنیکی برای دو برابر کردن میزان فریم دریافت شده از یک نمایشگر ویدئویی بدون استفاده از پهنای باند اضافی است. سیگنال درهم آمیخته شده شامل دو فیلد یک فریم ویدئویی است که در دو زمان مختلف ضبط شده است. این باعث افزایش درک حرکت برای بیننده می‌شود.

IP (IP Address)

مخفف پروتکل اینترنت (Internet Protocol). IP یک شماره / آدرس IP منحصر به فرد است که توسط یک مقام اینترنتی اختصاص داده شده است و باعث شناسایی یک کامپیوتر در اینترنت می‌شود. این تعداد شامل چهار گروه از اعداد بین 0 تا 255 است که براساس رنج ها (نقطه یا دات dot) از هم جدا می‌شوند. به عنوان مثال 192.168.1.254 یک آدرس IP است.

IP Cameras

این دوربین های ویدئویی مبتنی بر IP هستند که از شبکه های IP استفاده می‌کنند و ارسال داده آنها بجای استفاده از سیگنال ویدئویی سنتی از ارسال داده در شبکه استفاده می‌کند. مهاجرت به دوربین های IP به دلیل قابلیت وضوح بالاتر و همچنین قابلیت ها افزایش یافته است.

IP66

این مخفف Ingress Protection است. این یک اندازه‌گیری از توانایی محفظه در برابر گرد و غبار و آب است. این معمولاًً به صورت دو عدد در IP66 بیان می‌شود. هر وسیله‌ای که از این رتبه بندی پشتیبانی کند به این معنی است که در فضای باز کاملاً در برابر گرد و غبار و ورود آب مقاوم است.

IP67

این رتبه بندی نسخه بهبود یافته رتبه بندی IP66 است.

IPv4

فرم IP آدرس IPv4 آدرس IP یک رشته 32 بیت است که توسط 4 عدد ظاهر می‌شود که با نقطه (dot) تقسیم می‌شود. هر عدد می‌تواند از 0 تا 255 باشد.

IPv6

پروتکل اینترنت نسخه 6 (IPv6) جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت (IP)، پروتکل ارتباطی است که یک سیستم شناسایی و مکان یابی برای رایانه‌ها در شبکه ها و مسیرهای عبور از طریق اینترنت فراهم می‌کند.

IR

نور مادون قرمز (Infra-Red)، طول موج نوری است که پایین‌تر از طول موج طیف بینایی چشم انسان تولید می‌شود. انسانها نمی‌توانند این نور را ببینند اما دوربین ها می‌توانند. دوربین های IR از LED های مادون قرمز برای روشنایی یک منطقه و تهیه تصاویر قابل استفاده (سیاه و سفید) در تاریکی کل استفاده می‌کنند.

IR Cut Filter

نور IR می‌تواند رنگ ها را در دوربین های CCD و CMOS تحریف کند. یک فیلتر IR اغلب در دوربین ها برای فیلتر کردن نور IR در شرایط روشنایی روز استفاده می‌شود. فیلتر IR Cut به طور خودکار در نور کم برداشته می‌شود تا دوربین بتواند در شرایط کم نور از نور IR بهره ببرد. این دوربین معمولاًً در این زمان به عملکرد سیاه و سفید تغییر می‌کند زیرا B / W در نور کم بهتر از رنگ کار می‌کند. با این حال ، دوربین های جدید Starlight به عنوان راهی برای دوربین در سطح نور بسیار کم رنگ به نظر می رسند.

J

JPEG

فرمتی برای فشرده سازی فایل های تصویری.

L

LAN

نام اختصاری شبکه محلی (Local Area Network). این شبکه می‌تواند حداقل شامل دو رایانه باشد، یا می‌تواند صدها نفر از کاربران را در محیط دانشگاه بگنجاند. محلی است که ارتباط مستقیم با استفاده از سیم (کابل شبکه) بین کلیه قسمت های شبکه برقرار است.

LCD

LCD مخفف نمایشگر کریستال مایع (Liquid Crystal Display) است. اکثر مانیتورهای مدرن از این برای ارائه نمایشگر خود استفاده می‌کنند.

Legacy

اصطلاحی که برای توصیف سخت افزار استفاده می‌شود که ممکن است منسوخ باشد اما هنوز مورد استفاده قرار می گیرد و تا حدودی پشتیبانی می‌شود.

LED

LED یک دیود تابش نور (Light Emitting Diode) است.

Live Video

فعالیتهای جاری را به صورت زنده نمایش می‌دهد. این می‌تواند در محل دوربین یا در یک مکان از راه دور متصل به دوربین از طریق اینترنت باشد.

LUX

میزان نور یکنواخت را که در یک متر مربع قرار می گیرد، اندازه‌گیری می‌کند. مشخصات دوربین امنیتی از لوکس برای مشخص کردن میزان نور مورد نیاز برای کار استفاده می‌کند، در حالی که سطح لوکس کمتر نشان می‌دهد که یک دوربین در نور محیط کمتری موثر است.

M

MJPEG

فرمت برای فشرده سازی فایل های تصویری.

N

Network

به دو یا چند رایانه اجازه می‌دهد تا اطلاعات را به سرعت و به راحتی تبادل کنند. همچنین در نظارت، اصطلاحی برای توصیف دوربین های IP (دوربین های مداربسته تحت شبکه) استفاده شده است.

Network Bandwidth

این مربوط به کل میزان ترافیک شبکه است که در شبکه مجاز است. یک اتصال LAN معمولی 100 مگابیت بر ثانیه است. همه دستگاه‌های موجود در آن پای شبکه ، پهنای باند موجود را به اشتراک می گذارند. ترافیک WAN به دلیل کندتر اتصال به دنیای خارج بسیار کندتر است.

Network Switch

دستگاه سخت افزاری که برای اتصال چندین دستگاه به شبکه استفاده می‌شود. این دستگاه ها معمولاًً از چهار تا 32 ورودی دارند. آنها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند تا شبکه های متفاوت با تعداد کاربران متفاوت بسازند.

NTSC

کمیته ملی سیستم‌های تلویزیونی انجمن صنایع الکترونیک (EIA) که مشخصات قالب NTSC را تأیید شده توسط کمیسیون ارتباطات فدرال، برای پخش رنگی تجاری در ایالات متحده تهیه کرده است. “NTSC” همچنین به یک فرمت تلویزیون رنگی با 525 خط اسکن، بخش فرکانس 60 هرتز، پهنای باند پخش 4 مگاهرتز، فرکانس خط 15.75 کیلوهرتز، فرکانس فریم 1/30 ثانیه و فرکانس زیر رنگ از 3.58 مگاهرتز. پخش و ضبط فرمت NTSC استاندارد آمریکای شمالی برای دوربین های مدار بسته است.

O

ONVIF

مخفف انجمن گفتگوی رابط تصویری شبکه باز. این یک استاندارد در حال رشد برای رابط دوربین IP است. برندهای زیادی در این زمینه از استاندارد ONVIF پشتیبانی می‌کنند و با آن سازگار هستند مانند Axis, ACTi, Bosch, CNB, Dahua, Everfocus, Hikvision, Honeywell, Panasonic, Pelco, Samsung, Hanwha, Sony, Uniview, Vivotek و خیلی بیشتر.

Operating Humidity

وضعیت عملکرد دستگاه در محدوده رطوبت نشان می‌دهد.

Operating Temperature

وضعیت عملکرد دستگاه در محدوده دمایی نشان می‌دهد.

Optical Zoom

برای توصیف یک روش استفاده فیزیکی از لنز دوربین برای تقویت و بزرگنمایی تصویر استفاده می‌شود، نه اینکه به معنای دیجیتال باشد. پیکسل با این روش دستکاری نمی‌شود. این کاملاً به خود دوربین بستگی دارد. بزرگنمایی نوری (اپتیکال) امکان استفاده کامل از پیکسل های موجود را فراهم می‌کند.

OSD

اختصاری برای نمایش روی صفحه (On Screen Display).

P

P2P

Peer to Peer شبکه ای است که همه کاربران می‌توانند اطلاعات را به طور یکسان به اشتراک بگذارند. شما اطلاعات مربوط به درایوهای هر رایانه را با سایر رایانه‌های موجود در گروه کاری به اشتراک می گذارید. ایستگاه های کاری (هر کامپیوتر) مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. کاربری P2P در انواع دوربین های مداربسته برای انتقال تصویر است.

PAL

معرف خط متناوب فاز (Phase Alternation Line)؛ استاندارد سیستم تلویزیون رنگی اروپایی، به جز فرانسه. فرمت تصویر PAL دارای نسبت تصویر 4:3، 625 خطی، 50 هرتز و 4 مگاهرتز پهنای ویدئویی با در کل 8 مگاهرتز از عرض کانال ویدئویی (Video Channel Width).

Password or Passcode

رمز عبور یا کد عبور برای تایید اعتبار یک حساب کاربری

Ping

پینگ یک برنامه مدیریت شبکه رایانه‌ای است که برای آزمایش اینکه آیا میزبان خاص در یک شبکه پروتکل اینترنت (IP) قابل دستیابی است و اندازه‌گیری زمان سفر برای بسته های ارسال شده از میزبان محلی به رایانه مقصد، از جمله رابط های خود میزبان محلی است، استفاده می‌شود.

Pinhole Lens

برای مکان هایی استفاده می‌شوند که دوربین / لنز باید پنهان باشد. قسمت جلوی لنزها دارای دهانه کوچکی است که به لنز اجازه می‌دهد کل اتاق را از طریق یک سوراخ کوچک در دیوار مشاهده کند.

Plug and Play

Plug n Play اساساً بدین معنی است که محصول به گونه ای از پیش تنظیم شده است که ممکن است برای اتصال به سیستم به هیچ تنظیماتی توسط کاربر نهایی نیاز نباشد.

POE

مخفف عبارت توان بروی اترنت (Power over Ethernet). این دستگاه شبکه ای است که با استفاده از یکی از جفت های پیچ خورده کابل CAT-5، برق را به دستگاه می‌دهد. این یک مزیت نصب است که نیاز به یک پریز برق محلی را از بین می برد.

PPPoE

این به معنای اختصاص یک آدرس IP قابل تغییر به DVR برای اتصال DVR ها در نقاط دور افتاده است.

Privacy Zones

این به توانایی دوربین در ماسکه کردن قسمتهایی از تصویر، جهت جلوگیری از مشاهده اپراتور از مناطق حفاظت شده اشاره دارد. این می‌تواند در دوربین های ثابت یا در دوربین های PTZ باشد. اطلاعات مربوط به عملکرد این ویژگی را می توان در یک دوربین مدار بسته، DVR یا در سوئیچ Matrix بیابید.

Private Networks

اصطلاح شبکه خصوصی بسیار عمومی است. به طور کلی بدان معنی است که شبکه محدود به کاربران خاص است. این می‌تواند از گروه بندی جداگانه ای از رایانه‌ها که به صورت محلی متصل هستند، شامل دو شبکه متصل شده از طریق اتصال تلفنی، به یک “اینترانت” پیچیده که از طریق اینترنت قابل دسترسی است، محدود باشد، اما فقط در اختیار کاربران مجاز است. نسخه Intranet معمولاًً به “شبکه خصوصی مجازی” گفته می‌شود. در مورد ضبط کننده فیلم های دیجیتال و اتصالات نرم افزاری از راه دور آنها، ما به یک شبکه خصوصی به عنوان گروه بندی جداگانه ای از دستگاه‌های امنیتی اشاره می کنیم که مستقیماً به شبکه تجاری شرکت عادی وصل نمی‌شوند. مزیت این شبکه خصوصی این است که شما تمام پهنای باند را برای یک هدف خاص در دسترس دارید و در صورت عدم موفقیت دیگر فعالیت های شرکت را تحت تأثیر قرار نخواهید داد.

Protocol

در زمینه دوربین مدار بسته یک پروتکل مجموعه ای است که برای کنترل یک دستگاه توسط دستگاه دیگر استفاده می‌شود. یک مثال این است که هر تولید کننده کد خود را برای ارسال فرامین به دوربین های PTZ توسعه می‌دهد. به همین دلیل گزینه های زیادی برای کنترل دوربین در DVR ها مشاهده می کنید. پروتکل قسمت نرم افزار است و قسمت سخت افزاری RS-422 ، RS-485 و غیره است.

PTZ

Pan Tilt Zoom دستگاهی است که از راه دور قابل کنترل است تا بتواند هر دو حرکت عمودی و افقی را برای یک دوربین، با بزرگنمایی فراهم کند. این یک پایه مکانیکی متحرک برای یک دوربین است. دوربین های PTZ برای جستجوی فعال در یک منطقه گسترده تا 360 درجه و بزرگنمایی در یک نقطه استفاده می‌شوند.

PTZ Dome

مکانیزم کامل حرکتی دوربین PTZ که در بدنه دام (Dome) نصب شده است.

R

Rack

محفظه ای یا کابینتی با بدنه استاندارد صنعتی Rack Mount. در اندازه های مختلف مانند ″19 و غیره موجود است.

RAID

مخفف آرایه های اضافه شونده درایوهای مستقل (Redundant Array of Independent Drives). چندین سطح مختلف دستگاه RAID وجود دارد. نکته مهم این است که اگر یکی از درایوها از کار بیفتند، اطلاعات مربوط به آن دستگاه در درایوهای باقی مانده حفظ می‌شود. سطوح مختلف RAID از ذخیره کلیه اطلاعات در دو مکان جداگانه، استفاده از ژیمناستیک نرم افزاری برای به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد همه درایوها متغیر است، به گونه ای که هرگونه خرابی درایو منفرد امکان از بین رفتن اطلاعات را نخواهد داد.

RG-59

کابل کواکسیال ویدئویی با مشخصه امپدانس 75 اهم. نوعی کابل کواکسیال که بیشتر در سیستم‌های دوربین مدار بسته آنالوگ و آنالوگ HD استفاده می‌شود. قطر بیرونی آن تقریباً است. 6 میلی متر و یک سازش خوب بین حداکثر فواصل قابل دستیابی (حداکثر 266 متر) و برای انتقال سیگنال ویدئویی مناسب است.

Router

این یک دستگاه سخت افزاری است که دروازه ای برای دسترسی به اینترنت می‌دهد.

RS485

برای ارتباط بین DVR و دستگاه‌های جانبی مانند صفحه کلید یا اسپید دام برای کنترل حرکت دوربین از طریق پل ارتباطی RS-485 استفاده می‌شود. این یک قالب پیشرفته از ارتباطات دیجیتال در مقایسه با RS-232 است. این یک سیستم انتقال خط متعادل است. این بصورت کلاسیک یک ارائه half-duplex دو سیم است.

S

SATA

مخفف Serial Advanced Technology Attachment. این کابل است که مادربرد رایانه شخصی را به درایو دیسک یا درایو نوری متصل می‌کند. این کابل دور نازک است که ارتباط سریال را ارائه می‌دهد. این یک فناوری جدیدتر از اتصالات موازی سنتی (کابل های روبان) است. تمامی دستگاه‌های ضبط DVR، XVR و NVR از پورت ساتا (SATA) پشتیبانی می‌کنند.

SDI

(HD-SDI) رابط دیجیتال سریال (Serial Digital Interface). اولین قالب HD آنالوگ به بازار امنیت فیلم معرفی شد. راه حل های HD-SDI قادر به انتقال ویدئو با وضوح 720p یا 1080p از طریق کابل کواکسیال بودند.

Siamese Cable

به یک کابل ویدئویی کواکسیال همراه با کابل برق اشاره دارد. AKA: RG59 سیامزی. پیکربندی مشترک RG59 Coax با کابل برق 18/2 است.

Smart IR

فناوری برای تنظیم خودکار شدت نور داخلی در LED های مادون قرمز برای جبران ایراد های بوجود آمده در اشیاء؛ در مسافت های نزدیک به لنز دوربین.

Signal-to-noise ratio

(مخفف SNR یا S/N) معیاری است که در علم و مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد و سطح یک سیگنال مورد نظر را با میزان نویز پس زمینه مقایسه می‌کند. SNR به عنوان نسبت توان سیگنال به قدرت نویز تعریف می‌شود، که اغلب در دسی بل ها بیان می‌شود.

Standalone System

وسیله ای است که بدون نیاز به اتصال به دستگاه‌های دیگر، مستقل کار می‌کند.

Starlight / StarVis

سونی یک فناوری پیکسلی به نام STARVIS با نور پس زمینه را که در سنسورهای تصویر CMOS برای دوربین ها مدار بسته استفاده شده است، ایجاد کرد. این ویژگی حساسیت 2000 میلی ولت یا بیشتر در هر میکرومتر (محصول رنگی، هنگام تصویربرداری با منبع نور 706 سی دی در متر مربع، F5.6 در معادل 1 ثانیه)، و ترکیب کیفیت بالای تصویر در نور مرئی و نزدیک مادون قرمز مناطق نور در یک قاب. این فناوری در بسیاری از دوربین های مداربسته داهوا استفاده می‌شود و تصاویر دوربین های مدار بسته رنگی را در شرایط کم نور فراهم می‌کند.

Static IP Address

این نامی است که به یک آدرس IP وارد شده دستی داده می‌شود. در شبکه های بزرگ آدرس های IP معمولاًً توسط DHCP اختصاص داده می‌شوند.

Subnet Mask

این یک عدد باینری 32 بیتی است که به عنوان بخشی از آدرس دهی IP استفاده می‌شود. هر عدد به صورت عددی بین صفر تا 255 بیان می‌شود. شماره های ماسک زیر شبکه، شماره شبکه را مشخص می‌کند.

T

TCP/IP

این یک اختصار پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) است. این رایج ترین پروتکل برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت است.

Tour

شما می توانید در دوربین های مداربسته اسپید دام و PTZ، تنظیمات از قبل چیده شده و الگوهای جابجایی تصویر را در یک تور انتخاب کنید. با این کار از یک دوربین، Preset یا Pattern به ترتیب و برای زمان انتخاب شده تغییر می‌کند.
نتیجه ، گشت و گذار در ویدئو از یک مکان مرکزی است.

Transmission Range

به طور کلی به مسافتی که سیگنال ویدئویی طی کند، اشاره دارد. دامنه های انتقال از نظر فناوری متفاوت است.

TVI

(HD-TVI) رابط ویدئویی حمل و نقل با کیفیت بالا (High Definition Transport Video Interface). این یک فناوری پردازش و حمل و نقل سیگنال دیجیتال است که برای انتقال فیلم در دوربین های امنیتی HD و DVR استفاده می‌شود. فناوری HDTV توسط شرکتی به نام Techpoint توسعه یافته است. آنها استاندارد ویدئوی TVI را در سال 2014 منتشر کردند.

U

USB

مخفف گذرگاه سریال جهانی (Universal Serial Bus). این سخت افزار استاندارد PC است. این دستگاه اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های خارجی به راحتی به رایانه شخصی، DVR و غیره متصل شوند. دستگاه‌های متصل به طور معمول درایوهای سخت (Hard Drives)، سی دی / دی وی دی و فلش مموری هستند.

UTC

این مخفف اختصاری Up-The-Coax است. این به ارسال اطلاعات تله متری (داده های کنترل PTZ) به یک دستگاه PTZ در همان کابل کواکسیال که ویدئو را ارائه می‌دهد، اشاره دارد. داده ها در طی بازه زمانی عمودی خالی (آن خط سیاه عریضی که ممکن است روی تصویر مشاهده کنید) منتقل می‌شوند و با نمایش فیلم تداخلی ندارند. این امر به ویژه در نصب مفید است و به دوربین های سازگار UTC و DVR اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به کابل اضافی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

UTP

مخفف اختصار Unshielded Twisted Pair معروف به کابل شبکه CAT 5 UTP یا CAT 6 UTP Cable

V

Vari-Focal Lens (Variable Focus)

این لنز متغیر دستی با فاصله کانونی قابل تنظیم است. پس از نصب دوربین ، میدان دید را می توان به راحتی تنظیم کرد. این کار نصب را با یک نوع لنز که دارای مکانهای مختلف است ساده می‌کند.

VMS

مخفف سیستم مدیریت فیلم (Video Management System) است. VMS امکان مدیریت چندین دوربین IP ، NVR و DVR را بر روی یک پلتفرم واحد فراهم می‌کند.

W

WAN

مخفف شبکه گسترده (Wide Area Network). WAN معمولاًً تعدادی از شبکه های LAN جداگانه است که از طریق لینک های ارتباطی (ISDN ، T1 ، DSL و غیره) به صورت مستقیم یا از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می‌شوند.

WDR

مخفف Wide Dynamic Range. این مربوط به دوربین است. این یک ویژگی عالی است. دوربینی که در حال مشاهده تصویری با بخشهای بسیار روشن و بسیار تاریک است، احتمالاً جزئیات خاصی را در مناطق تاریک نشان نمی‌دهد زیرا این دوربین تنظیم شده است تا مناطق کم نور را کم رنگ تر کند. با استفاده از WDR، نمایشگر دوربین در جاهای دیدنی و تاریک بسیار بهبود خواهد یافت. این ویژگی همچنین در شرایط کم نور جزئیات تصویر بهتری را ارائه می‌دهد.

WiFi

یک فناوری WLAN(Wireless Local Area Network)) شبکه محلی بی سیم است. این اتصال به داده های پر سرعت بی سیم با برد کوتاه بین دوربین های IP تا نقاط Wi-Fi با فاصله نزدیک دسترسی دارد. Wi-Fi برای دسترسی امن، انواع مختلفی از رمزنگاری های استاندارد WPA / WPA2 / WEP را دارد. انواع مختلفی از Wi-Fi، 802.11g وجود دارد، قادر به ارائه سرعت حداکثر تا 54 مگابیت در ثانیه است و با 802.11b سازگار است.

X

XVR

یک XVR همان DVR است که می‌تواند از چندین قالب پشتیبانی کند. XVR می‌تواند از AHD، TVI، CVI، CVBS و IP به طور همزمان پشتیبانی کند. آنها همچنین دارای ویژگی ردیابی خودکار هستند، بنابراین دوربین های مداربسته از چندین فرمت بدون هیچ گونه تغییر تنظیمات می‌توانند فوراً تشخیص داده شوند.


جستجو:

آخرین مطالب سایت: