تکنولوژی دوربین مدار بسته

تکنولوژی دوربین های مدار بسته

تکنولوژی دوربین مدار بسته

انواع تکنولوژی در دوربین مداربسته

همه ی ما میدانیم که دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد. دوربین مداربسته که مخفف عبارت closet circuit television است به اختصار cctv نامیده میشود و برترین ابزار حفاظتی درکناردزدگیر اماکن به شمار می آید. دوربین مداربسته انواع مختلفی دارد که بسته به کاربرد و درجه حساسیت دسته بندی میشود که شما شاهد مدل های مختلف دوربین مداربسته برای خرید در بازار هستید. هنگامی که تصمیم به استفاده از دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن دارید، مهم ترین گام شناخت مدل های مختلف موجود در بازار است.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و شناخت دسته بندی های مختلفی که برای دوربین مداربسته بکار میرود، به خصوص در زمان نصب دوربین مداربسته اهمیت دارد. لازمه اینکه شما بفهمید چه نوع دوربین مداربسته ای برای محل کار یا منزلتان مناسب است، شناخت انواع مختلف دوربین مداربسته همراه با کاربرد و قیمتشان می باشد.

دسته بندی انواع دوربین مداربسته

به طورکلی دوربین های مداربسته یا cctv را از دو منظر میتوان تقسیم کرد:
۱- دوربین های مداربسته بر اساس نوع سیگنال و تکنولوژی ساخت
۲- دوربین مداربسته براساس شکل ظاهری و کارکرد

دوربین های مداربسته بر اساس نوع سیگنال و تکنولوژی ساخت

دوربین مداربستهآنالوگ معمولی ( Analog)

این دوربین ها نسل ابتدایی دوربین های مداربسته هستند که برای دریافت و ارسال اطلاعات، صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می کنند. دوربین های مداربستهانالوگ به نسبت دو نوع دیگر از کیفیت پایین تری جهت نمایش تصاویر برخوردارند. با روی کار آمدن دوربین های نسل جدید دیجیتال و تحت شبکه، تقریبا میتوان گفت این نوع دوربین مداربسته با تکنولوژی آنالوگ کاربرد زیادی ندارند.

دوربین های آنالوگ با توجه به قیمت پایین، سیستم کوچک و نصب و راه اندازی راحت یکی از انتخاب های کاربران خانگی و حتی کسب و کار های کوچک محسوب میشوند. دوربین آنالوگ که به آن دوربین مداربسته معمولی هم گفته میشود، حداکثر تا رزولوشن ۵۸۲*۹۶۰ قادر به ضبط تصویر است به همین دلیل نسبت به دیگر انواع دوربین های مداربسته، کیفیت پایین تری دارند.

دوربین مداربستهآنالوگHD

دوربین های مداربسته دیجیتال زمانی وارد بازار شدند که نیاز بود برای تغییر سیستم نظارتی آنالوگ به شبکه تمام تجهیزات عوض شوند. به سبب هزینه های هنگفتی که در اثر تغییر و بروزرسانی سیستم های آنالوگبوجود آمد، دوربین های مداربستهHD روی کار آمدند. دوربین های مداربسته دیجیتال خود به سه نوع AHD, HD-CVi , HD-TVi تقسیم میشوند.

اختلاف قیمت کم و کیفیت بالای دوربین های مداربستهHD در مقایسه با دوربین های معمولی آنالوگ، باعث شده تا این دوربین ها گزینه ی مناسبی برای کاربران خانگی و تجاری هنگام خرید محسوب شوند.

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\HD-CVI-logo.png

دوربین مداربستهHD-CVi
ابداع کننده اصلی دوربین های مداربسته با تکنولوژی hd-cvi شرکت داهوا ( Dahua Technology ) بوده است. تکنولوژی دوربین مدار بسته HDcvi مخفف اصطلاح High Definition Composite Video Interface دست آوردی آنالوگ و با کیفیت بالا برای انتقال تصاویر دوربین های مداربسته میباشد.
مشخصه های دوربین مداربسته با تکنولوژی HD-CVi :
– امکان دسترسی به روزولشن های ۱۰۸۰ و ۷۲۰ در بستر آنالوگ و کابل کواکسیال
– امکان ارتقا سیستم آنالوگ سنتی به سیستم HD cvi بدون نیاز به تغییر در بستر سیم کشی
– عدم وجود تاخیر در تصاویر دریافتی
– نصب آسان و عیب یابی سریع
– امکان انتقال تصویر از طریق کابل کواکسیال (Coax) تا ۵۰۰ متر

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\HD-TVI-LOGO-300x79.png

دوربین مداربستهHD-TVi
تکنولوژی HD-TVi در انحصار هیچ شرکتی نیست اما معمولا دوربین های شرکت هایکویژن( Hikvision) با این تکنولوژی تولید می شوند. فن آوری Turbo HD یا HDTVI که مخفف عبارت High Definition Transport Video Interface می باشد، یک استاندارد تعریف شده برای برداشت، انتقال و ضبط تصاویر HD بر بستر آنالوگ است. می توان سیستم آنالوگ را بدون نیاز به تغییر در بستر آن، به HDTVI تغییر داد و بدون تاخیر تصاویر را دریافت کرد.
مشخصه های دوربین مداربسته با تکنولوژی HD-TVi :
– امکان دسترسی به رزولوشن ۱ تا ۵ مگاپیکسل
– دریافت بدون تاخیر تصاویر
– امکان انتقال تصاویر از طریق کابل RG59 تا ۵۰۰ متر
– نصب، راه اندازی و عیب یابی به سادگی انجام میشود

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\AHD-logo-1.png

دوربین مداربستهAHD
انتقال تصویر دوربین مدار بسته AHD به DVR ( دستگاه ضبط تصویر) با استفاده از همان نوع کابل کواکسیال که برای دوربین های مداربستهآنالوگ سنتی استفاده میشد انجام می پذیرد ، معمولا این کابل ها کواکسیالRG59 یا RG58 است. به طور معمول دوربین های AHD با کیفیت ۲ مگاپیکسل به بالا دارای کیفیت تصویر ۱۰۸۰P هستند.
دوربین های HDcvi وHDtvi نوع بهینه شده تکنولوژی AHD هستند که در آنها توان انتقال تصویر در مسافت طولانی تر و عبور دیتاهای مکمل اصلاح شده است. در ساخت دوربین های مدار بسته AHD از چیپ‌های مختلفی از جمله Sony، Pixel Plus، Optina، Omni Vision، Next Chip استفاده می‌شود. لازم به ذکر است کیفیت برخی از چیپ‌ها مانند Sony بالا بوده و محصولات دارای این چیپ‌ها با محصولات TVI و CVI از نظر کیفیت تصویر قابل رقابت هستند.

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\images73NWX8PC.jpg

دوربین مداربسته با تکنولوژی IP تحت شبکه
دوربین های ip جدیدترین نسل دوربین های مداربسته هستند که امروزه بازار جهانی تمایل زیادی به دوربین های دیجیتال نشان داده است. کیفیت تصویر دوربین مداربسته آی پی در مقایسه با دوربین های آنالوگ بسیار بالاتر و به همین دلیل قیمت بیشتری هم در بین انواع دوربین مداربسته دارد. ویژگی تحت شبکه بودن در پروژه های بزرگ بهینه سازی سیستم نظارتی یک امتیاز محسوب می شود.
اینکه چگونه تصاویر با حداقل کابل ارتباطی و با بالاترین کیفیت ممکن به مرکز نظارتی منتقل شود تنها از سیستم های تحت بستر شبکه بر می آید. در دوربین های مداربسته بسته آی پی ارتباط بیسیم دیجیتال و تحت شبکه، بدون افت کیفیت تصویر و صداست پس امواج نویز بر کیفیت تصویر بی تاثیرند.


جستجو:

آخرین مطالب سایت: