دوربین های مدار بسته تحت شبکه

دوربین مدار بسته IP دار تحت شبکه

دوربین های مدار بسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه

اولین سری از دوربین‌های مداربسته شبکه به وسیله شرکت AXIS با نام مدل Neteye 200 معرفی شدند. این دوربین‌ها از یک وب سرور اختصاصی داخلی استفاده می‌کردند. در اواخر ۱۹۹۹ این شرکت اقدام به استفاده از ورژن‌های خاص لینوکس برای راه‌اندازی دوربین‌های خود کرد. با تکمیل این تکنولوژی توسط دیگر شرکت‌های الکترونیکی که رو به طراحی سیستم‌های دوربین مداربسته کرده بودند به مرور زمان تکنولوژی دوربین مداربسته شبکه گسترده‌تر شد .

دوربین تحت شبکه (IP Camera) نوعی از دوربین است که از پروتکل‌ها وبستر شبکه یا اینترنت برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کند. در واقع نوعی کامپیوتر کوچک نیز محسوب می‌شوند. این دوربین‌ها پس از دریافت اطلاعات تصاویر از حسگر آن‌ها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و مطابق پروتکل‌های شبکه به شبکه می فرستند. وجود قسمت‌های تبدیل‌کننده در این دوربین‌ها باعث افزایش پیچیدگی و هزینه‌های آن‌ها شده‌است.

طرز کار دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه طرز کار بسیار متفاوتی با نمونه های آنالوگ دارد. دوربین آنالوگ سیگنال ویدیو را از طریق یک کابل هم محور به واحد DVR ارسال می کند. در این سیستم ها، DVR مسئول رمزگذاری و ضبط سیگنال های ویدیویی گرفته شده توسط دوربین است. DVR هم با نرم افزاری طراحی شده است که تنظیمات و گزینه های مختلف دوربین را مدیریت می کند. در یک سیستم امنیتی آنالوگ، DVR برای ضبط ویدیو و تماشای آنها ضروری است.

این یعنی DVR مرکز سیستم دوربین های مداربسته آنالوگ است و این دوربین ها عموما با استفاده از یک منبع قدرت ۱۲ یا ۲۴ ولت کار می کنند. در مقابل، دوربین مداربسته تحت شبکه یک واحد همه کاره است که می تواند با دسترسی به آدرس IP  دوربین کار کند. این باعث می شود دوربین های تحت شبکه مشابه با سایر دستگاه هایی باشند که نیاز به اتصال به شبکه از طریق کامپیوتر یا سایر دستگاه هایی که به اینترنت متصل می شوند، دارند.

بعضی از دوربین های مداربسته تحت شبکه به گونه ای طراحی شده اند که از یک کارت SD برای ذخیره فیلم های ضبط شده استفاده کنند که باعث سهولت ذخیره می شود. این دوربین ها با یک کابل در امتداد شبکه اینترنت داخلی (POE) کار می کنند. دوربین های تحت شبکه دارای رابط کاربری مخصوص به خود بوده و می توان در زمان نیاز هر کدام از آنها را به صورت جداگانه مدیریت و مشاهده کرد. این دوربین ها ویدیوها را از طریق CAT5 یا CAT6 منتقل می کنند. یکی از مزایای این دوربین ها این است که هر مکان می تواند هر چند تعداد که لازم داشته باشد، به راحتی نصب کند.

در مواقعی که نصب بیش از یک دوربین IP نیاز باشد می توان از یک NVR برای مشاهده و ذخیره چندین خروجی ویدیو استفاده کرد. NVR تا حدودی شبیه به DVR است. البته در دوربین مداربسته تحت شبکه، دوربین ها خودشان مسئول رمزگذاری ویدیوها هستند. سپس NVR ویدیوها را ذخیره کرده و امکان دسترسی به آنها را از یک نقطه مرکزی می دهد. کامپیوترها و سایر دستگاه ها می توانند یک نرم افزار NVR نصب کنند که امکان دسترسی برای کاربران را فراهم می کنند.

شرکت‌های سازنده دوربین مداربسته شبکه توانستند کیفیت تصویرها را از VGA به 1.3 مگاپیکسل (1.3 Mega Pixel ) ارتقاء دهند. در سال‌های اخیر با گسترش فناوری‌های نوین تصویر برداری و زیرساخت‌های شبکه برای مدیریت پهنای باند (Bandwidth) دوربین‌های مداربسته تحت شبکه با کیفیت‌های 2 مگاپیکسل، 3 مگاپیکسل، 4 مگاپیکسل , 8 مگاپیکسل , 12 مگاپیکسل , 24مگاپیکسل و بالاتر طراحی و تولید شد.

ONVIF (Open Network Video Interface Froum)

یکی از تکنولوژی های استفاده شده در صنعت دوربین مدار بسته تکنولوژی تحت شبکه (IP) است، در دنیای تحت شبکه دوربین و NVR با استفاده از پروتکل های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، این به آن معناست که پروتکل های ارتباطی در واقع نقش زبان برای دوربین های تحت شبکه بازی می کنند. با توجه به این حقایق، دوربین مدار بسته های با پروتکل های مختلف امکان برقراری ارتباط تحت یک نرم افزار را در شبکه نخواهند داشت و این یک نقطه ضعف بزرگ در سیستم تجهیزات مدار بسته تحت شبکه به شمار می آید. ONVIF در واقع یک توافقنامه جهانی است برای ایجاد یک استاندارد بین المللی  جهت تولید و ارتباط بین دوربین های مدار بسته تحت شبکه و مراکز کنترل برند های مختلف می باشد. واژه ONVIF مخفف لاتین Open Network Video Interface Froum می باشد که به معنای انجمن ارتباط ویدیویی تحت شبکه قابل گسترش می باشد. هدف کلی این انجمن ترسیم یک استاندارد واحد جهانی جهت ارتباط بین دوربین های شبکه بدون توجه به برند آنها است.

در صورت نصب یک دوربین تحت شبکه (IP)، بدون پشتیبانی از ONVIF امکان اضافه کردن دوربین های از برند دیگر در همان شبکه وجود ندارد، لذا استفاده از دوربین هایی با پشتیبانی از پروتکل ONVIF از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دوربین های تحت پروتکل ONVIF با وجود قیمت بالاتر امکانات بسیاری را در اختیار مشتریان قرار می دهد. یکپارچه سازی سیستم های دوربین مدار بسته به کاربران امکان می دهد تا با توجه به نیاز خود دوربین های مدار بسته را از بین برند های مختلف انتخاب نمایند.

دوربین های با قابلیت ONVIF با وجود قیمت تمام شده ی بالاتر، امکان بسیار مهمی را در اختیار شما قرار می دهند و آن تعمیر، نگهداری و گسترش سیستم مداربسته تحت شبکه بدون وجود دغدغه در خصوص همخوانی پروتکل دوربین ها می باشد از این رو می توانیم از برند های مختلف در سیستم مدار بسته خود استفاده کنیم به شرط دارا بودن امکان ONVIF، و این یک قابلیت ویژه برای سیستم های مدار بسته تحت شبکه است. البته پروتکل های بین المللی دیگری شبیه ONVIF هم وجود دارند که در بخش های دیگر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

معایب ONVIF چیست ؟ 

مشکلی که پیش خواهد آمد چیست ؟ ترکیب دوربینهای تحت شبکه و سیستم های ذخیره سازی تصاویر هزینه های بالایی دارد. زمان زیادی خواهند گرفت چون تعداد تولید کنندگان و انواع مختلفی وجود خواهد داشت.

فقط شما تصور این را بکنید که شرکت های توسعه دهنده نرم افزار سیستم های نظارت تصویری ( کسانی که VMS ها را میسازند ) درخواست این را خواهند داشت تا تمام کسانی که سازنده دوربین مداربسته هستند، اسناد و مدارکشان را جهت ارتباط با دوربین مداربسته تولید شده شان را به آنها ارائه دهند.

همانطور که در سالهای اخیر تولید کنندگان دوربینهای تحت شبکه بیشتر و بیشتر وارد بازار شده اند به مراتب کار این توسعه دهندگان و تولید کنندگان دستگاه های ذخیره ساز تصویر نیز بیشتر و بیشتر شده است و به طور قابل توجهی افزایش یافته است. علاوه بر آن بصورت مداوم نیاز به آپدیت و به روز رسانی دارند زیرا تولید کنندگان، خط تولید جدیدی برای تولید دوربین مداربسته راه اندازی میکنند و علاوه بر آن سیستم عامل دوربینهای خود را بصورت دوره ای به روز رسانی میکنند.

هر سازنده پروتکل شخصی خودش را دارد که به شما اجازه میدهد تا با ویژگی های خاص آن کار کنید به عنوان مثال دوربین های Fish eye یا دوربین چشم ماهی که در هر برندی قابلیت ها و تصاویر منحصر به فردی را دارند که ONVIF نمیتواند به خوبی از تمامی این ویژگی ها استفاده کند مگر اینکه دوربین و NVR یا نرم افزار VMS همگی محصول یک شرکت و یک برند باشند.

برخی از مسائل ناسازگاری نیز میان دستگاههایی که ادعا می کنند سازگار با ONVIF هستند ولی در واقع کامل آماده نیستند،

اتفاق می افتد 

 

مزایای ONVIF چیست ؟ 

بزرگترین مزیت ONVIF  این است که به تولید کنندگان دوربین مداربسته IP و تولید کنندگان نرم افزار جهت نصب بر روی سرور و ذخیره سازی تصاویر این اجازه را میدهد تا آنها از پروتکل یکسانی به نام ONVIF استفاده کنند و بنابراین دیگر لازم نیست که هر بار که یک دستگاه دوربین مداربسته جدید تحت شبکه به بازار وارد مصرف کنندگان برای استفاده از آن مجبور باشند تا نرم افزار سیستم نظارت تصویری خود و یا NVR خود را تعویض و یا نرم افزار جدید راه اندازی کنند. 

نتیجه :

حتی در صورت Onvif بودن دستگاه و دوربین ها ممکن است بسیاری از آپشن های دوربین و دستگاه با هم همخوانی نداشته باشند و فقط تصویر دیده شود اما حساسیت به حرکت و تنظیم رنگ و بسیاری از قسمت های دیگر کار نکند پس بهتر این است که در سیستم های Ip تمامی دوربین ها و دستگاه های NVR از یک برند انتخاب شوند تا مشکلی به وجود نیاید.

انجمن جهانی ONVIF به طور کلی سه هدف اصلی را دنبال می کند:

  • استفاده از دوربین های تحت شبکه بدون توجه به برند تجهیزات مدار بسته.
  • دسترسی تمامی شرکت ها به تکنولوژی ONVIF.
  • استاندارد سازی ارتباط بین تجهیزات حفاظتی شبکه.

با پیشرفت شبکه های کامپیوتری، دوربین مداربسته تحت شبکه نیز به عنوان عضوی از خانواده ی شبکه های کامپیوتری پا به عرصه گذاشتند. دوربین های تحت شبکه که توسط شرکت تدبیر پژوهان امنیت تامین می شوند، همگی دارای استانداردهای ONVIF بوده و میتوانند با دستگاه های تحت شبکه شامل NVR ها و سرورها ارتباط داشته باشند.

نقاط قوت نسبت به دوربینهایی آنالوگ یا AHD

  • دوربین‌های شبکه انعطاف‌پذیری بالایی دارند. دوربین‌های شبکه را می‌توان به راحتی در هر کجا از شبکه جابه‌جا کرد.
  • در صورت داشتن قابلیت POE می‌توان دوربین را فقط ازطریق کابل شبکه تغذیه نمود.
  • امکان چرخش یا کنترل دوربین‌های متحرک – PTZ با استفاده از تنها یک کابل شبکه (بدون نیاز به کابل برق) امکان پذیر است .
  • کیفیت تصویر دوربین‌های تحت شبکه به مدد فناوری‌های نوین بکار رفته، بسیار مطلوب تر از دوربین‌های آنالوگ می‌باشد.
  • از طریق دوربین‌های شبکه می‌توان از امکانات پردازش تصویر بر روی تصاویر استفاده کرد. پردازش‌هایی که روی تصویر انجام می‌شود به مدل دوربین و شرکت سازندهٔ آن بستگی دارد.
  • دوربین های IP میتوانند محتوای تصویر دریافتی را آنالیزنماید این ویژگی به دوربین ها اجازه می دهد تعدادی ازرویدادهای مختلف را کشف کنند، از جمله اگر شخصی از یک خط عبور کند یا یک شیء به سرقت رفته باشد یا ورود و خروج افراد را به یک محل شمارش نماید یا مناطق پرتردد را شناسای کند که این ویزگی میتواند در آنالیز رفتاری مشتری های یک فروشگاه بزرگ به مدیر مجموعه آمارهای خوبی را ارایه کند تا محصولات پر فروش را شناسایی نمایید یا ترتیب چیدمان محصولات را جوری در محیط فروشکاه تقسیم وجانمایی کند که در یک قسمت از فروشگاه تجمع بی مورد رخ ندهد ویا در نوع پیشرفته آن که امروزه خیلی با توجه به بیماری کرونا covid-19 در محلهای پر تردد کار برد دارد جهت تشخیص دمای اشیا یا دمای بدن اشخاص موجود در تصویر جهت شناسایی افراد ناقل و بیماری به متصدی آن محل کمک کند
  • امروزه از دوربینهای حرارتی در سیستمهای اعلام حریق نیز استفاده میشود که این دوربینها با پردازش تصویر محیط ومطابقط آن با الگورفتاری شعله اتش ویا محاسبه حرارت نقاط پرخطر وانالیز ان میتواند پیش بینی بروز اتش سوزی را قیل از وقوع اعلام نماید

نکات دوربین تحت شبکه

عموماً در هنگام خرید یک دوربین تحت شبکه باید به موارد زیر دقت کرد:

  1. رزولوشن دوربین
  2. بستر کار دوربین (باسیم – بی سیم)
  3. پهنای باند
  4. لنز دوربین
  5. فرمت فشرده سازی H246 , H265
  6. نرخ فریم ریت
  7. پشتیبانی از POE ( انتقال تغذیه دوربین روی همان کابل انتقال تصویر )
  8. پشتیبانی از SD CARD ( جهت ضبط تصاویر روی خود دوربین )
  9. هوشمند بودن دوربین
  10. میکروفون و صدا
  11. ورودی وخروجی ها

اجزای اصلی سیستم مداربسته شبکه

  • دوربین مداربسته شبکه: وظیفه تصویر برداری یا تولید تصاویر دیجیتال را برعهده دارد.
  • دستگاه ضبط ویدئویی تحت شبکه: سرور مرکزی سامانه دوربین مداربسته است و تصاویر را دریافت کرده، ضبط می‌کند یا نمایش می‌دهد.
  • هارد دیسک: داخل دستگاه NVR نصب شده و وظیفه ضبط تصاویر را بر عهده دارد. میزان ضبط NVR به اندازه ظرفیت هارد آن وابسته است.
  • منبع تغذیه دوربین‌ها: ولتاژ برق شهر را به ۱۲ ولت تغییر می‌دهد تا امکان تغذیه دوربین‌ها فراهم شود.
  • سوییچ شبکه: سوئیچ شبکه برای پیاده‌سازی شبکه‌ای از دوربین‌های مداربسته که دست کم ۲ دوربین یا بیشتر را شامل می‌شود، یک الزام می‌باشد. سوییچ در واقع نقش انشعاب دهنده را در این سامانه بازی می‌کند.
  • کابل شبکه: وظیفه انتقال اطلاعات بین دوربین‌ها و شبکه را برعهده خواهد داشت نمونه کامل کابل‌های شبکه در وب سایت دوربین شبکه موجود می‌باشد.
  • کابل برق: وظیفه انتقال برق از منبع تغذیه تا دوربین را برعهده دارد. در صورتی که دوربین‌ها به صورت POE (برق در بستر شبکه) در این روش تغذیه شوند نیازی به استفاده از کابل برق نخواهد بود و کابل شبکه موجود نقش انتقال دهنده برق را نیز ایفا خواهد نمود.
  • اتصالات شبکه: ملزومات مورد نیاز برای اتصال کابل‌ها به تجهیزات مانند سوکت شبکه.

نحوه اتصال تجهیزات و توپولوژی یک سیستم دوربین مداربسته شبکه وتفاوت آن با سیستم آنالوگ


جستجو:

آخرین مطالب سایت: