سیستم هوشمند اعلام حریق

سیستم هوشمند اعلام حریق

سیستم هوشمند اعلام حریق

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر (addressable) – سیستم هوشمند اعلام حریق 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر ، یکی از پرکاربردترین سیستم های اعلام حریق است. با این تفاوت که در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هر یک از اجزاء مانند آشکارساز ، شاسی ، ورودی ها و خروجی ها درون لوپ آدرس پذیر دارای آدرسی اختصاصی هستند و با مرکز کنترل در ارتباط می باشند.

 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر چیست؟

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر نمونه ای از سیستم های اعلام حریق است. اصول کشف و تشخیص حریق در سیستم های آدرس پذیر مانند سیستم اعلان حریق معمولی می باشد. همان گونه که از نام این سیستم پیداست کلیه تجهیزات اعلام حریق در این سیستم دارای آدرسی اختصاصی هستند. بنابراین سیستم اعلام حریق آدرس پذیر قابلیت تشخیص تمامی اجزاء میدانی را دارد. وضعیت تجهیزات اعلام حریق از روی صفحه کنترل مرکزی قابل مشاهده و شناسایی است. در زمان نصب سیستم اعلام حریق مکان و آدرس مربوط به هر یک از تجهیزات آتش نشانی اعلام حریق در مرکز کنترل تعریف می شود.

سیستم های اعلام حریق آتش نشانی دارای برندهای مختلفی هستند، روش آدرس دهی این سیستم ها در برندهای مختلف متفاوت است. برخی به صورت دستی، برخی به صورت نرم افزاری و برخی از طریق کنترل پنل مرکزی آدرس دهی می شوند.
با استفاده از پروتکل های ارتباطی، تابلو کنترل مرکزی اطلاعات هر یک از تجهیزات اعلام حریق را تجزیه و تحلیل کرده و در صورت بروز حریق و یا خطا، پنل مرکزی تغییر وضعیت ایجاد شده را شناسایی و محل دقیق آتش سوزی و یا خطا را مشخص می کند. در سیستم اعلان حریق آدرس پذیر علاوه بر مشخص شدن منطقه ای که در آن حریق و یا خطا رخ داده، می توان دقیقاً عاملی را که حریق را شناسایی کرده را تعیین و مکان دقیق آتش سوزی یا خطا را تشخیص داد و هشداردهنده هایی که مربوط به آن مکان می باشد فعال نمود.

بیشترین مساحت فضایی که توسط یک حلقه (لوپ) در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر می تواند حفاظت شود ده هزار متر مربع است.

طراحی سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر مشابه سیستم های اعلان حریق متعارف براساس گواهینامه های NFPA و BS5839 انجام می شود.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند

سیستم آدرس پذیر هوشمند دارای ساختاری شبیه به سیستم آدرس پذیر معمولی است. با این تفاوت که به تجهیزات آنالوگ مجهز گشته و ویژگی ها و امکانات نرم افزاری بیشتر و قدرتمندتری را در زمینه بهره برداری، آزمون و نگهداری سیستم ارائه می دهد. عملکرد آشکارسازها (دتکتور) در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف یکسان است. تفاوت این دو سیستم در نحوه قرارگیری و فناوری استفاده شده در آنها می باشد. آشکارسازها در سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر معمولی و متعارف همواره فعال هستند و مانند یک کلید دو طرفه صفر و یک در دو حالت عادی و هشدار عمل می کنند. اما در سیستم هوشمند اعلام حریق، دتکتورها همیشه در حالت فعال قرار دارند و سیگنال های ارسالی تابلو کنترل مرکزی را دریافت و به آنها پاسخ میدهند. این بدان معنی است که در این سیستم هیچ حالت هشدار و یا عدم هشداری وجود ندارد. در این سیستم ها عملکرد دتکتورها بر پایه ریزپردازنده ها است، که به صورت نرم افزاری با یکدیگر در ارتباط هستند. دتکتور داده ها را به عنوان سیگنال ورودی در اختیار ریزپردازنده های تابلو کنترل مرکزی قرار می دهد.

سیستم آدرس پذیر هوشمند

به سیستم آدرس پذیر هوشمند، سیستم آدرس پذیر آنالوگ نیز گفته می شود. زیرا آشکارسازها در سیستم آدرس پذیر هوشمند بیشتر حسگر هستند. به این معنی که وظیفه تشخیص ندارند و به طور مداوم استانداردهای محیطی را اندازه گیری می کنند و نتایج را در اختیار تابلو کنترل مرکزی قرار میدهند و پانل با توجه به تنظیمات نرم افزاری واکنش مطلوبی نشان داده و تشخیص میدهد وضعیت عادی است یا خیر.
یکی از ویژگی های بارز سیستم آدرس پذیر هوشمند تفکیک وضعیت هشدار از وضعیت خطر و جبران سازی حساسیت آشکارسازها در مواجهه با آلودگی محیطی است. نصب و راه اندازی سیستم های هوشمند معمولی بوده و سیم بندی آنها همانند سیستم آدرس پذیر اعلام حریق بصورت حلقوی انجام می شود.

مزایای سیستم اعلام حریق هوشمند

•    این سیستم ها واکنش سریعی دارند.
•    هزینه تعمیر و نگهداری نسبتاً پایین است.
•    درصد خطا در این سیستم ها بسیار ناچیز است.
•    قابل تنظیم از طریق صفحه کلید.
•    قابل اتصال به سایر سیستم های امنیتی و حفاظتی ساختمان.
•    قابل اتصال به رایانه و کنترل نرم افزار.
•    امکان انتخاب حساسیت ویژه برای هر دتکتور.
•    هشدارها در چند مرحله در قالب پیش هشدار و هشدار اصلی عمل می نمایند.
•    آشکارسازها (سنسورها) می توانند به طور مداوم مورد آزمایش و نظارت قرار گیرند.
•    در این سیستم تغییرات محیطی موثر بر آشکارسازها قابل جبران است.

ساختار و نحوه عملکرد سیستم آدرس پذیر

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر تمامی تجهیزات اعلام حریق مانند: دتکتور، شستی اعلام حریق، آژیر، ورودی و خروجی ها درون یک حلقه (لوپ) قرار می گیرند. و هر یک از تجهیزات دارای آدرس مخصوص به خود هستند که بر روی مرکز کنترل اعلام حریق تعریف می شوند. به طوری که کنترل پنل از طریق آن آدرس مولفه ها را شناسایی کرده و اطلاعات آنها را تبادل میکند. در این سیستم زون بندی بصورت نرم افزاری از روی کنترل پنل انجام می شود و می توان از چند زون (منطقه) در یک حلقه (لوپ) استفاده کرد. در حلقه تغذیه تجهیزات، تبادل اطلاعات و ارتباط سیگنال ها بین تجهیزات و کنترل پنل مرکزی اعلام حریق از طریق یک جفت سیم انجام می شود.
در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، پروتکل ارتباطی بین تجهیزات و کنترل پنل مرکزی اعلام حریق هر یک از تولید کنندگان با برندهای دیگر متفاوت است. بنابراین در این سیستم می بایست فقط از تجهیزات و محصولات یک برند درون لوپ استفاده نمود. گاهی برخی تولیدکنندگان از یک نوع پروتکل در طراحی و ساخت تجهیزات و محصولات استفاده می کنند. در این صورت بسته به تایید کارخانه سازنده در یک سیستم آدرس پذیر ممکن است یک یا دو مارک معاف شوند.
گاهی برخی سازندگان سیستم اعلام حریق تمامی تجهیزات اعلام حریق را تولید نمی کنند، مانند دتکتور گازی، شاسی اعلام حریق و … که در پروژه به آن ها نیاز است. در این حالت برخی از تجهیزات متعارف اعلام حریق می توانند با استفاده از ماژول های رابط ورودی و یا خروجی در سیستم قابل استفاده باشند.

نکته: مطابق با استاندارد NFPA72 ، هیچ محدودیتی برای استفاده حداکثر تعداد تجهیزات در یک حلقه آدرس پذیر وجود ندارد. استاندارد مربوط به سازنده مرکز کنترل و تجهیزات است.

دتکتورهای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

عملکرد کلی دتکتورها همانند دتکتورهای سیستم اعلام حریق متعارف است. با این تفاوت که در این سیستم های آدرس پذیر امکان تنظیم میزان حساسیت وجود دارد. در مقالات قبلی در خصوص دتکتورهای سیستم اعلام حریق توضیحانی را بیان نمودیم (در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی لینک مقاله مربوطه را مطالعه نمایید). در سیستم آدرس پذیر هر دتکتور دارای یک آدرس منحصر به فرد بوده و ارتباط دو طرفه با مرکز کنترل اعلام حریق دارد. در صورت بروز آتش سوزی، آشکارسازها سیگنالی را به پنل مرکزی ارسال می کنند و پس از شناسایی آدرس دقیق آشکارساز که دود یا حرارت را تشخیص داده بر روی پنل اعلام کننده مناسب دیداری و شنیداری فعال می شود. به عنوان مثال بر روی پنل نوشته می شود دتکتور طبقه دوم اتاق ثبت اسناد. به این صورت محل دقیق حریق مشخص و دسترسی به حریق، کنترل و اطفاء حریق با سرعت بیشتری انجام میگیرد.

مزایای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

•    به کابل کشی کمتری نسبت به سیستم متعارف احتیاج دارد.
•    دارای دقت بالا و شناسایی کلیه مولفه های میدانی و تشخیص دقیق محل آتش سوزی
•    مناسب جهت پروژه های متوسط و بزرگ
•    دارای انعطاف پذیری بالا در شرح روابط بین ورودی ها و خروجی های سیستم
•    دارای امکانات نرم افزاری فراوان جهت کنترل دقیق و مدیریت سیستم
•    دارای امکانات غیرفعال نمودن مولفه های میدانی در حین تعمیر
•    امکان ضبط و ذخیره سازی رویدادها جهت نظارت بر عملکرد سیستم و کارکنان در این سیستم وجود دارد.

 معایب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

•    در پروژه های کوچک نسبت به سیستم متعارف گران تر است.
•    برای راه اندازی سیستم به افراد متخصص احتیاج است.
•    در بیشتر موارد تجهیزات تولیدکنندگان مختلف با یکدیگر ناسازگار هستند و فقط باید از محصولات همان تولیدکننده استفاده شود.
•    نیازمند برنامه ریزی مرکز کنترل و تجهیزات و نصب و راه اندازی مشکل است.

تفاوت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف

به مقاله مربوط به تفاوت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف مراجعه نمایید.

تفاوت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف

 نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در خصوص سیستم اعلام حریق آدرس پذیر بیان نمودیم، سیستم آدرس پذیر یکی از انواع سیستم های اعلان حریق می باشد که تمامی تجهیزات سیستم اعلام حریق در یک لوپ (حلقه) قرار می گیرند. همچنین تمامی این تجهیزات دارای آدرسی مجزا هستند که باعث آشکارسازی مکان دقیق حریق بر روی کنترل پنل می شود. سیستم اعلام حریق هوشمند نیز همانند سیستم آدرس پذیر معمولی است ولی این سیستم به تجهیزات آنالوگ مجهز شده که دارای امکانات نرم افزاری و ویژگی های بیشتری است. سیستم اعلان حریق آدرس پذیر برای پروژه های عمرانی به ویژه پروژه های متوسط و بزرگ که گسترده تر و دارای حساسیت بیشتری هستند مناسب تر است. در ساختمان هایی که مجهز به سیستم آدرس پذیراند در صورت بروز حریق به راحتی و در کمترین زمان می توان مکان دقیق حریق را شناسایی و خسارات وارده را به حداقل رساند.شرکت تدبیر پژوهان امنیت با سابقه ای طولانی در زمینه مشاوره آتشنشانی ، اخذ تاییدیه اتش نشانی ، نصب و اجرای سیستم های اعلام حریق و سیستم اطفاء حریق آماده ارائه خدمات به شما عزیزان در تهران ،کرج وحومه می باشد. در صورت داشتن نظر و یا سوال می توانید از طریق کامنت با کارشناسان ما در ارتباط باشید. منتظر نظرات سازنده شما عزیزان هستیم


جستجو:

آخرین مطالب سایت: