دستگاه ضبط NVR دوربین مدار بسته

دستگاه ضبط NVR دوربین مداربسته

دستگاه ضبط NVR دوربین مدار بسته

NVR چیست ؟
دستگاه ضبط NVR مخفف عبارت Network Video Recorder یک دستگاه دیجیتالی ضبط ویدوئویی است که وظیفه ضبط و مدیریت تصاویر ارسال شده دوربین های مدار بسته تحت شبکه را بر عهده دارد. NVR ها در واقع جایگزینی برای سرورهای کامپیوتری هستند که دارای پیچیدگی کمتری در نصب و راه اندازی بوده، سرعت عملکرد بالاتری داشته و نیز رابط کاربری مورد پسندتری نیز برای مصرف کننده محسوب می گردند.

دستگاه ضبط NVR بر اساس مشخصات گوناگونی دسته بندی می گردد. دانستن این خصوصیات می تواند در شناخت عملکرد و نحوه انتخاب دستگاه بر اساس نیاز یاری کننده باشد. در زیر به برخی از این ویژگی های اشاره می کنیم:

  1. تعداد کانال ها: دستگاه های NVR را می توان بر اساس تعداد کانال های موجود در آن دسته بندی نمود. به طور معمول تعداد کانال های قابل پشتیبانی در NVR های موجود در بازار به ترتیب 4، 8، 16، 32، 64 و…کانال می باشند. البته انواع 128 و 256 کاناله نیز وجود دارند که برای مکان هایی با تعداد دوربین بالا مانند سازمان ها و کارخانجات بزرگ بکار می روند.
  2. رزولوشن قابل پشتیبانی: هر دستگاه NVR توانایی ساپورت دوربین بر اساس کیفیت مگاپیکسلی مشخص را دارد. برای مثال یک NVR توانایی ساپورت دوربین هایی تا کیفیت 5 مگاپیکسل دارد پس امکان اتصال یک دوربین 8 مگاپیکسلی به آن وجود ندارد.
  3. کیفیت ضبط: میزان رزولوشن ضبط بر اساس مگاپیکسل در NVR های مختلف متفاوت است. لازم به ذکر است که این کیفیت در هر یک از کانال های موجود در NVR نیز متفاوت است. برای مثال کیفیت ضبط در 8 کانال از یک ان وی آر 16 کاناله می تواند دارای کیفیت 5 مگاپیکسل، 4 کانال 3 مگاپیکسل و 4 کانال دیگر نیز 2 مگاپیکسل باشد.
  4. پهنای باندورودی/خروجی: پهنای باند ورودی یک موضوع بسیار مهم در انتخاب دستگاه NVR و دوربین های تحت شبکه است. هر NVR از یک پهنای باند مشخص پشتیبانی می کند( برای مثال 80 مگابایت)، که حجم اطلاعات ورودی را محدود می نماید. هر چه پهنای باند ورودی NVR بیشتر باشد دوربین هایی با کیفیت بالاتر را پشتیبانی می کند.
  5. خروجی  POE: برخی از NVR ها دارای پورت POE هستند. پورت POE امکان تغذیه از طریق کابل تصویر را برای دوربین مداربسته فرآهم می کند. با این وجود دیگر نیازی به سوئیچ POE به صورت جداگانه برای اتصال دوربین ها وجود ندارد و تنها با یک کابل به خروجی POE در  NVR متصل می گردند. در نتیجه نیازی به سیم کشی های زیاد و اتصال آنها به طور جداگانه به منبع تغذیه (برق) نیز نیست.
  6. تعداد هارد قابل پشتیبانی: هر دستگاه NVR جهت ضبط اطلاعات، قابلیت پشتیبانی از تعداد معینی هارد با ظرفیت مشخصی دارد. برای مثال معمولا NVR ها با تعداد پورت های 1، 2، 4، 8 و 16 و از نوع SATA به بازار عرضه می گردند. برخی از NVR ها نیز قابلیت ساپورت هارد های اکسترنال یا ESATA را نیز دارند.
  7. سیستم Raid: برخی NVR ها با تعداد هارد بالا دارای یک سیستم ذخیره سازی اطلاعات هستند که در صورت نابودی احتمالی اطلاعات، امکان بازیابی آنها به شیوه های مختلف وجود دارد.
  8. خروجی تصویر: نوع خروجی های تصویر در NVR ها می تواند از نوع خروجی HDMI و خروجی تصویر VGA جهت  اتصال به تلویزیون یا مانیتور و خروجی LAN جهت ارتباط با شبکه باشد. توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب HDMI به رزولوشن خروجی دستگاه و توان انتقال کابل HDMI توجه کنید.
  9. نحوه فشرده سازی: دستگاه های NVR دارای فرمت های ذخیره سازی متعددی از جمله H.264 ،H.264 ،H.265+ ،H.265+ و… هستند. این روش های ذخیره سازی باعث می شوند تا حجم کمتری از فضای هاردیسک مورد استفاده قرار گیرد بدون آنکه از کیفیت تصاویر کاسته شود.
  10. قابلیت Playback: قابلیت Playback امکان مشاهده تصاویر را همزمان با ضبط آنها میسر می سازد.
  11. ONVIF :در سیستم های شبکه، اطلاعات با زبانی خاص صورت می گیرد که به آن پروتکل انتقال اطلاعات می گویند. در گذشته هر یک از برندهای تولید کننده دوربین های شبکه پروتکل مختص خود را داشت. اما امروزه یک پروتکل مشترک بین تجهیزات مداربسته به نام ONVIF وجود دارد. تمامی تجهیزات مداربسته ای که پروتکل Onvif را پشتیبانی کنند را میتوان به صورت مشترک در یک سیستم مداربسته شبکه استفاده کرد.
    پس توجه داشته باشید، تنها در صورتی می توانید NVR، Video Server و دوربین های شبکه را در یک سیستم وصل کنید که یا هم برند باشند و یا همه Onvif را پشتیانی کنند.
  12. POE : معمولا NVRها با هر تعداد کانال، در دو نوع POE و غیر POE عرضه می شوند. در صورتی که می خواهید سیستم شبکه خود را به صورت POE طراحی کنید انتخاب NVR باید طوری صورت گیرد که دستگاه شما به تعداد دوربین های متصل شده خروجی POE داشته باشد. در صورتی که تعداد کانالی خروجی مجزا از تعداد کانالهای دستگاه کمتر بود (برای مثال دستگاه ۸ کانال بود ولی چهار خروجی POE داشت) باید از یک سوئیچ POE در کنار دستگاه NVR استفاده کرده و سوئیچ را به NVR متصل کرد.
  13. تعداد هاردهای: قابل پشتیبانی هر دستگاه معمولا مقداری ثابت است. اما گاهی ممکن است دستگاهی از دستگاه های مشابه تعداد بیشتری هارد را پشتیبانی کند. در صورتی که نیاز به ضبط بیشتر داشته باشید این خصوصیت اهمیت زیادی پیدا می کند.
    در صورت نیاز به زمان ضبط بسیار بالا از دستگاه های با پورت E-SATA استفاده کنید.

در صورت نیاز به توضیحات بیشتر به شما پیشنهاد می شود با واحد مشاوره شرکت تدبیر پژوهان امنیت تماس حاصل فرمائید


جستجو:

آخرین مطالب سایت: