انتخاب لنز مناسب برای دوربین مدار بسته

لنز دوربین مدار بسته

انتخاب لنز مناسب برای دوربین مدار بسته

لنز دوربین مداربسته ، لطفا در زمینه قیمت ، خرید و فروش و پخش عمده لنز دوربین مداربسته ساده و دید در شب با رزولوشن های متفاوت با ما در تماس باشید.

یکی از مهمترین قسمت های طراحی سیستم مداربسته انتخاب نوع لنز دوربین مداربسته است.

ابتدا به این موضوع که چرا به لنز احتیاج داریم و چند نکته در مورد لنز می پردازیم وسپس انواع لنز ها را باهم بررسی می نماییم.

حسگر تصویر یا همان CCD ابتدا نور را توسط لنز دریافت و تبدیل به پالس های الکتریکی و به نوعی تحویل خروجی دستگاه ضبط (DVR) یا مانیتور می دهد و مانیتور هم این پالس ها را گرفته طبق پروتکل خاص تبدیل به تصویر می نماید و در نهایت نمایش داده می شود.

نکته: اگر نور مناسب به حسگر تصویر نرسد نمی توان انتظار داشت تصویر نهایی مناسبی داشته باشیم می توان نتیجه گرفت اگر لنز دوربین مداربسته کیفیت نامناسبی داشته باشد تصویر خوبی نخواهیم داشت .

آیریز IRIS

در همه لنزهای دوربین های مداربسته ها بخشی وجود دارد به نام آیریز (IRIS)  که کار آن تنظیم نور عبوری از لنز می باشد.

آیریزها به دو صورت AUTO IRIS , MANUAL IRIS بکار گرفته می شوند.

  1. AUTO IRIS

این لنز ها به صورت خودکار در تمام ساعات شبانه روز به کمک موتور کوچک خود نور و تصویری کاملا واضح و با کیفیت را به قسمت CCD دوربینهای مداربسته جهت تشکیل تصویر ارسال میکند

MANUAL IRIS: 2

این نوع لنز دوربین مداربسته فقط در زمان وجود نور مطلوب قابلیت ارائه تصویری واضح را دارند.

فاصله کانونی در دوربین مداربسته

در دوربین مداربسته اندازه لنز یا همان فاصله کانونی با واحد میلی متر اندازه گیری می شود که این اندازه مشخص کننده زاویه دید دوربین مداربسته می باشد که در طراحی های سیستم های حفاظتی و نظارت تصویری به ما برای انتخاب نوع دوربین برای مکان های مناسب کمک فراوانی می نماید.

این عدد هرچه کوچکتر باشد یعنی فاصله کانونی لنز ما کمتر بوده و در نتیجه ما منطقه وسیع تری را در تصویر مشاهده خواهیم کرد و دید گسترده تری خواهیم داشت و هرچه این عدد بزرگتر باشد دوربین تصویر بسته تری را به ما نمایش می دهد

انواع لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته از نظر کاربرد به سه دسته تقسیم می شوند:

-1لنز فیکس یا فاصله کانونی ثابت

2- لنز متغییر یا وریفوکال Varifocal

3-لنز موتورایز

C:\Users\tadbir\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\fixed_lens-248x300.jpg C:\Users\tadbir\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\cctv-lens.jpg

1– لنز فیکس یا فاصله کانونی ثابت

به لنزی گفته می شود که ثابت بوده و تصویر آن نیز ثابت است وبعد از نصب دوربین مداربسته با لنز ثابت غیرقابل تنظیم است.زاویه دید این نوع از لنز دید ثابتی دارد و در مکان هایی کاربرد دارد که زاویه و عمق دید دقیقا مشخص می باشد.

از معایب هم می توان به غیر قابل تنظیم بودن لنز اشاره نمود.

در این نوع دوربین های مداربسته لنزها با فاصله کانونی ثابت بیشتر لنز های 2.8mm،3.6mm و 4mm کاربرد دارند.

C:\Users\tadbir\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\varifocal-lens.png

2-لنز متغییر یا وریفوکال

لنز وریفوکال دارای فاصله کانونی متغییر بوده و به واسطه این ویژگی امکان تغییر عمق دید در آنها وجود دارد.این نوع از لنز ها دو عدد چرخ دنده وجود دارد که برای یکی از آنها برای تنظیم زاویه دید و فاصله بکار می رود و دیگری برای فوکوس یا رفع تاری مورد استفاده قرار می گیرد.

از معایب این نوع لنز این است که برای تنظیم این دو مورد باید به خود دوربین دسترسی داشت.

C:\Users\tadbir\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\LENZ3.jpg C:\Users\tadbir\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\047541.jpg

3-لنز موتورایز

این نوع لنز از نظر تغییر محل عدسی ،امکان بزرگ نمایی ، زاویه دید و عمق دید با لنزهای وریفوکال یکسان می باشد.تفاوت این نوع از لنزها در این است که برای تغییر زاویه دید و تنظیم فاصله می توان از راه دور و توسط موتور داخل لنز انجام داد.

در این نوع لنزها، لنزهای 2.8 به 12 و 3 به 8 بیشترین کاربرد را دارند.

تقریبا می توان گفت این نوع لنز دوربین مداربسته دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز به این نوع لنز بهمراه امکانات بسیار بیشتر و جدیدتر در دوربین های مداربسته اسپیددام وجود دارد.دوربین اسپید دام علاوه بر لنز موتورایز، سرعت  بالاتر در چرخش ، ازامکان اتصال به حسگرها و برنامه ریزی دقیق و حرفه ای نیز برخوردارند.

البته در دوربین های جدید با توجه به کیفیت و رزولوشن بالای آنها لنزها با مگا پیکسل های متفاوت ارائه می شوند.

 دیافراگم

دیافراگم لنز دوربین مداربسته روزنه ای است که نور محیط از طریق این روزنه وارد دوربین مداربسته می شود.واحد اندازه گیری دیافراگم در لنزها f.stop است که هرچه عددF.STOP کوچکتر باشد دیافراگم بازتر بوده و روزنه بزرگتر است و در نتیجه نوربیشتری وارد لنز دوربین مداربسته می شود.

دیافراگم در دوربین مداربسته یک مشخصه می باشد که می توان عمق میدان را در تصویر دوربین مداربسته تحت تاثیر قرار دهد .

هرچه روزنه دیافراگم کوچکتر باشد ،عمق میدان وسیع تر خواهد بود که این ویژگی در زوم و فوکوس بکار می آید.

با استفاده از دیافراگم و تنظیم اندازه آن می توان قابلیت فوکوس را در تصاویر دوربین مداربسته کنترل نمود.

زمانی که دیافراگم باز باشد اجسام نزدیک را شفاف نمایش داده و اجسام دور را بصورت تار نشان می دهد در صورتیکه اگر دیافراگم کوچک باشد تمام قسمت های تصویر را به شکل کاملا شفاف نمایش می دهد.

راهنمای انتخاب شماره فاصله کانونی لنز مناسب

یکی از دغدغه ها هنگام نصب دوربین های مداربسته خصوصا دوربین های صنعتی ،انتخاب نوع لنز مناسب برای محل و هدف مورد نظر است. اینکه چه لنزی را برای زوم و فوکوس روی بخشی خاص از محیط انتخاب کنیم.
همانطور که میدانید لنزها در اندازه های متفاوتی در بازار موجودند. که متداولترین آنها لنزهای 4.3 ، 6 ، 8 ، 12 و یا 16 میلیمتری هستند.
در تصاویر زیر دوربین در موقعیت یکسان و فاصله 10 متری از ساختمان روبرو نصب شده است. با تغییر لنزها تصاویر را با هم مقایسه می کنیم. با توجه به تصویر مربوط به لنز 4.3 میلیمتری ، واضح است که برای دید کاملتر باید این لنز را انتخاب کنیم. هرچه به لنز 16 میلیمتری پیش می رویم زوم بیشتر شده و دامنه دید کمتر می شود.

 

  دوربین مداربسته,انواع دوربین مداربسته,کاربردهای دوربین مداربسته

   لنز 4.3 میلیمتری

 

دوربین مداربسته,انواع دوربین مداربسته,کاربردهای دوربین مداربسته

لنز 6 میلیمتری

 

دوربین مداربسته,انواع دوربین مداربسته,کاربردهای دوربین مداربسته

لنز 8 میلیمتری

 

دوربین مداربسته,انواع دوربین مداربسته,کاربردهای دوربین مداربسته

لنز 12 میلیمتری

 

  دوربین مداربسته,انواع دوربین مداربسته,کاربردهای دوربین مداربسته

 لنز 16 میلیمتری


جستجو:

آخرین مطالب سایت: