دستگاه ضبط DVR دوربین مدار بسته

دستگاه DVR ضبط تصاویر دوربین مدار بسته

دستگاه ضبط DVR دوربین مدار بسته

دستگاه DVR وکاربرد آن چیست؟

دستگاه DVR یکی از قوی ترین سیستم های ضبط کننده دیجیتالی میباشد که مخفف عبارت Digital Video Recorder میباشد و کار آن تصاویر آنالوگ ارسال شده از دوربین های مداربسته را تبدیل به دیجیتال و بر روی هارد دیسک ذخیره می کند.در حقیقت  دستگاه dvr  یک دستگاه الکترونیکی است. تصاویر دوربین مدار بسته از طریق کابلی که به قسمت ورودی dvr متصل است، به آن منتقل می شوند. این تصاویر داخل دستگاه  کدگذاری و پردازش می شوند.البته در حال حاضر نسل جدیدی از دی وی آر ها با نام HD-DVR در بازار وجود دارند که توانایی پشتیبانی از دوربین های آنالوگ HD را با رزولوشن بسیار بالایی دارند. امکانات موجود در این نوع از دستگاه های ضبط و قیمت مناسب آنها باعث گردیده تا استفاده از DVR های قدیمی کنار گذاشته شود.

دستگاه های DVR و یا HD-DVR دارای پورت های ورودی و خروجی متعددی هستند که شامل پورت های خروجی صدا جهت اتصال به اسپیکر، پورت های ورودی صدا جهت نصب میکروفن، پورت های انتقال تصویر HDMI و VGA جهت اتصال به نمایشگر، پورت CVBS جهت اتصال به تلویزیون، پورت های ارتباطی شبکه LAN با پهنای باند مختلف برای اتصال به شبکه یا دستگاه سوئیچ، خروجی آلارم، پورت USB برای اتصال موس یا کیبورد است. وجود هر کدام از ورودی یا خروجی های ذکر شده در همه مدل ها یکسان نیست و ممکن است در برخی از مدل برای مثال پورت ورودی صدا وجود نداشته باشد .

کاربرد DVR

برخی از کاربرد های اصلی دستگاه DVR   به شرح زیر است:

♦ ضبط تصاویر دوربین های مداربسته: از طریق DVR میتوان تصاویر دوربین مداربسته را (توسط هارد دیسک نصب شده در دستگاه) ضبط و مجددا بازبینی یا پشتیبان گیری کرد.

♦ مشاهده تصاویر دوربین های مداربسته به صورت یکپارچه: با اتصال دستگاه به نمایشگر شما می توانید تصویر تمامی دوربین ها را به صورت یکپارچه در یک صفحه ببینید.

♦ تنظیم تصاویر و ضبط: DVR به شما این امکان را می دهد که تصاویر را به نحوه دلخواه خود تنظیم کنید. این تنظیمات شامل تنظیمات نور و رنگ، تنظیمات نوع و زمان بندی ضبط خواهد بود.

♦ امکان اتصال به شبکه یا انتقال تصویر: از طریق پورت LAN موجود بر روی DVR شما می توانید تصاویر دوربین های خود را به محیط شبکه کامپیوتری وارد کرده و یا انها را از طریق اینترنت ببینید.

♦ کنترل دوربین های گردان: از طریق پورت RS485 موجود بر روی DVR شما می توانید دوربین های گردان یا دوربین های زوم را کنترل کنی

انواع DVR

♦ Standalone Digital Video Recorder
قابلیت دستگاه Standalone DVR ضبط و پخش تصاویر با استفاده از نمایشگر است. 

PC-Based Digital Video Recorder
سیستم ضبط و پخش دستگاه PC-Based DVR بر اساس سیستم عامل است. در واقع، سیستم عامل روی رایانه شما نصب می شود. بنابراین امکان ضبط تصاویر روی هارد دیسک رایانه فراهم می آید.

C:\Users\tadbir\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\untitled.png

دستگاه DVR بر اساس خروجی

♦ دستگاههای DVR معمولا از چند جنبه طبقه بندی میشوند ولی مهمترین جنبه های طبقه بندی آنها تعداد کانال های تصویر DVR وکیفیت ضبط DVR است.

♦ رایجترین DVR ها از نظر تعداد کانال تصویر DVR های زیر هستند:دستگاه DVR 04CH کانال: قابلیت نصب تا ۴ دوربین را دارد.

♦  DVR 08CH کانال: قابلیت نصب تا ۸ دوربین را دارد.

♦  DVR 16CH کانال: قابلیت نصب تا ۱۶ دوربین را دارد.

شرکت تدبیرپژوهان امنیت، تمام دستگاه های DVR را با ضمانت و گارانتی 36ماه ارائه میدهد

مزایای استفاده DVR

۱-هزینه کمتر
قیمت همیشه نقش موثری در انتخاب و خرید دوربین مداربسته ایفا می کند. اگر بودجه محدودی برای نظارت تصویری دارید،dvr را انتخاب کنید.شرکت تدبیرپژوهان امنیت تمامی محصولات خود را با قیمت پایین و با کیفیت ارائه میدهد

۲-عدم نگرانی در مورد ضعیف بودن سیگنال
بزرگترین مزیت دستگاه گیرنده dvr، عدم استفاده از اینترنت و متعاقبا عدم قطع شدن تصویر است. 

۳ -سهولت در استفاده
دوربین های مدار بسته آنالوگ نیاز به نرم افزار ندارند و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند. تنها موردی که می تواند در این دستگاه ها ایجاد مشکل کند، تعداد زیاد کابل کشی است. شما با خریدن محصولات از شرکت آریا هوشمند از نصب سریع و با پشتیبانی بالا بهره مند خواهید شد.

معایب استفاده از DVR

۱) مقدار زیاد کابل کشی
از هر دوربین مدار بسته آنالوگ، حداقل یک سیم به پشت دستگاه متصل می شود. در نتیجه تعداد کابل ها زیاد می شود. همچنین سیم کشی باعث ایجاد محدودیت در موقعیت نصب دوربین مدار بسته نیز می شود.

۲( کیفیت تصویر پایین تر
با وجود این که پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش کیفیت تصویر در دستگاه  شده است، ولی کیفیت آن هنوز نمی تواند با دستگاه NVR برابری کند.

۳) عدم امکان اتصال از راه دور
دوربین های مدار بسته نباید در فاصله ی دوری از دستگاه نصب شوند تا سیگنال دچار مشکل نشود

  • توجه : با وجود معایبی که در  DVR موجود می باشد ، ولی باز هم پیشنهاد میشود که استفاده شود

انواع روش ضبط تصاویردرDVR :

– 1 ضبط دائمی تصاویر Cantino

– 2 ضبط تصاویر بر اساس زمان بندی یا Schedule

-3 ضبط بر اساس تشخیص حرکت یا Motion Detection

–4 ضبط تصاویر براساس ورودی حسگر یا Alarm 

 

1 – ضبط دائمی تصاویر

یک راه حل قوی برای مشکلات ذخیره سازی اما…

اکثر تکنسین ها و کابران ترجیح می دهند دستگاه ها را روی حالت دائمی تنظیم کنند . چون در این حالت کمترین ریسک را می کنند. و زودتر به نتیجه کار و تحویل پروزه می رسند. البته در خیلی مواقع این کار ضروری می باشد. در ادامه اشاره می کنیم. در این حالت تصاویر 24 ساعته و بی وقفه  بر روی دیسک سخت یا فضای ابری ذخیره می شود و این مساله باعث کم شدن تایم ذخیره سازی می شود.

مثلا اگر شما یک دستگاه 16 کانال با قابلیت ذخیره سازی  با رزولیشن 1920*1080 و فرمت H264  را داشته باشید که 16 دستگاه دوربین 2 مگاپیکسل با تعداد 25 فریم در ثانیه به آن وصل شده باشد. و هرکدام از دوربین ها برای هر روز تقریبا 480 گیگ فضا می خواهد. این دستگاه با 16 دستگاه دوربین حدودا یک هارد 4 ترابایت را در عرض 8 روز پر می کند. برای دوبرابر کردن زمان ضبط تصاویر به صورت دائمی ما نیاز به 8 ترابایت فضا داریم .

مزایا و معایب:

در این نوع ذخیره سازی  ازبین رفتن تصاویر تقریبا به صفر می رسد. ولی هزینه زیادی برای ضبط در زمان های طولانی نیاز است.  از مزیت های دیگر این روش  سهولت تنظیم آن است . در حدی که شرکت های تولید کننده رکوردرها  را به صورت پیش فرض در این حالت از ضبط قرار داده اند و وقتی شما هارد را در دستگاه قرار دادید و آن را روشن کردید. با فرمت شدن دیسک سخت دستگاه در حالت اتوماتیک روی ضبط تصویر همیشگی قرار می گیرد. از معایب دیگر این نوع ذخیره سازی جستجوی تصاویر است. پیدا کردن اطلاعات مورد در میان هزاران دیتای یکپارچه واقعا سخت است. مخصوصا اگر شما زمان مشخصی نداشته باشید.

  C:\Users\tadbir\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\motion-detection-min.jpg

ضبط بر اساس حساس به حرکت motion detection

2- تشخیص حرکت

اولین هوشمندی سازی در ثبت تصاویر …

تنوع این روش در سیستم ها:

-1سیستم آنالوگ یا آنالوگ اچ دی تصاویر به صورت خام از طرف دوربین ها به دستگاه ضبط می آید و در دستگاه براساس حرکتی که در زاویه دید دوربین ها می افتد دستگاه فریم هایی را که حرکت وجود دارد ذخیره می کند معمولا این طور است که دستگاه از مثلا هر 7 تصویری که ارسال می کند تا موقعی که تغیرات تصویر برطرف می شود و تصاویر ارسالی سکون پیدا می کند .

-2 سیستم مداربسته تحت شبکه پردازش تشخیص حرکت در همان دوربین اتفاق می افتد. یعنی دوربین افراد یا اجزای حرکتی را تشخیص داده و فقط بازه زمانی حرکتی را به دستگاه برای ذخیره سازی می فرستد.

در تشخیص حرکت این امکان وجود دارد که ما مقداری از زمان ضبط قبل و بعد  از رخداد حرکتی را فراخوانی کنیم . این دستور با گزینه های پیش ضبط  و پس ضبط در اکثر دستگاه ها قابل تنظیم است.

مزایا و معایب :

از مزایای رکورد براساس تشخیص حرکت می توان به ذخیره سازی با حداقل داده اشاره کرد و همچنین قابلیت هوشمندی در جستجو را به ما می دهد. مثلا شما دنبال اتفاقی در تصاویر ثبت شده هستید و زمان دقیق رخداد را نمی دانید. به راحتی می توانید با جستجو در حالت حساس به حرکت زمان کمتری برای پیدا کردن سوژه مورد نظرتان در نظر بگیرید.

از ایراد های این روش می توان به همزمانی رخداد با تاخیرهای ارسال شبکه پرداخت . این عمل مخصوصا در ضبط حرکتی از دوربین های مداربسته تحت شبکه را شامل می شود. در هنگامی که رخداد حرکتی با یک تاخیر ، دیلی یا لگ شبکه همزمان می شود ممکن است منجر به پرش فزیم تصاویر شده و قسمت مهمی از رخداد را از دست بدهیم .

از معایب دیگر این روش برای فضاهایی هست که تردد زیادی در جلوی دوربین ها وجود دارد و این باعث می شود تعداد پکت های ارسالی براساس حرکت های به وجود آمده به سمت ذخیره کننده بیشتر شود و در نهایت باعث بالا رفتن حجم تصاویر در دستگاه شود. بنابراین این روش برای فضاهای خلوت با حساسیت کمتر پیشنهاد می شود.

 

 

3 – ذخیره سازی بر اساس ورودی حسگر  آلارم

در این روش که مشابه روش حرکتی یا موشن است ، ذخیره سازی  بر اساس پالس های ورودی از رله های دستگاه یا دوربین شبکه انجام می شود. روی دستگاه آنالوگ اچ دی و یا بعضی از دوربین های تحت شبکه ورودی هایی برای ارتباط با انواع سنسور های دما ، حرکت و کلا هر گونه رخدادی که قابلیت ارایه به صورت پالس لحظه ای وجود دارد. و در طرف دیگر پردازش و دستور برای خروجی این آلارم می باشد. ما می توانیم در روش ضبط تصاویر بر اساس ورودی آلارم  بعد از دریافت پالس های لحظه ای از سنسور ها دستگاه را برای شروع ذخیره سازی با تحریک سنسورها تنظیم کنیم. یا همزمان علاوه بر ذخیره سازی تصاویر دستگاه خروجی مشخصی برای درب ها یا روشنایی ها و یا عملگرهای دیگر بفرستد. و این نیاز به طراحی سیستم و استفاده از امکانات فوق العاده سیستم های مداربسته دارد.

مزایا و معایب:

از مزایای این راه حل می توان به دقت در ذخیره سازی و پیدا کردن سوژه ها و سرعت در فراخوانی اطلاعات ذخیره شده در دستگاه اشاره کرد. و از معایب این روش بالا بردن هزینه نهایی پروژه می توان نام برد. همچنین نیاز به آزمون خطای سیستم ها مختلف است چون خیلی از دستگاه های موجود در بازار مشکلاتی در ارتباط نرم افزار و سخت افزار دارند.

زمانبندی ضبط تصاویر ویدیویی

برنامه ریزی ضبط بر اساس زمان

4 – زمانبندی ضبط

در این روش شما می توانید تصاویر دریافتی در دستگاه  را در زمان ها یا پریود های مختلف زمانی  ذخیره سازی کنید. در این روش می توانید برای هر پریود نوع ضبط خاصی در نظر بگیرید . مثلا شما می توانید طول شبانه روز را به چهار قسمت یا بیشتر تقسیم کنید از ساعت 0 نیم شب تا ساعت 7 ذخیره سازی براساس حرکت موشن باشدو از ساعت 7 تا13 دائمی ضبط انجام شود و از 13 الی 17 بر اساس رخداد یا سنسور و از 17 الی 24 هم دائمی تصاویر را ذخیره نماید.

تنظیم زمانبندی رکوردر همیشه به استراتژی و نوع عمکرد مشتری در محل پروژه برمی گردد و نیاز به بررسی زمان و جنس کار در پروژه می باشد.

مزایا و معایب:

از مزایای این روش کم کردن از بین رفتن داده های تصویری است و هم چنین بهربرداری کامل از امکانات مفید یک دستگاه یا سیتستم ذخیره ساز است . امکان بازبینی در این روش هم همانند روش تشخیص حرکت آسان و سریع می باشد.

نتیجه گیری

آیا بهبود نحوه پردازش و ضبط تصاویر می تواند برای بهره وری سیستم های مداربسته مفید

از عمده مشکلاتی که می توان با بهبود نحوه ضبط کردن به نتیجه رساند کم کردن داده حجم داده ها  در کنار رخدادهای تصویری است . با این کار مقدار ظرفیت هارد دیسک مورد نیاز هم کمتر خواهد شد و همچنین در هنگام جستجو شما با حجم زیادی از ویدیو روبرو نخواهید بود . زمان زیادی هم برای جستجوی آن ها نخواهید گذاشت . یکی دیگر از مهم ترین خروجی های بهبود سیستم های ضبط کننده و مانیتور کننده دوربین ها استفاده از داده در هنگام وقوع رخداد است و این موارد از اهداف اصلی  یک سیستم نظارت ویدیویی است.


جستجو:

آخرین مطالب سایت: