ضبط تصاویر در دوربین مدار بسته

دستگاه ضبط DVR

ضبط تصاویر در دوربین مدار بسته

انواع دستگاهای ضبط تصاویر در سیستم های دوربین مداربسته

سیستم های ضبط دوربین مدار بسته

وظیفه اصلی یک سیستم مداربسته در مرحله اول ضبط تصاویر ویدیویی هست. نحوه ذخیره سازی از مباحث پیشرفته علم حوزه نظارت ویدیویی می باشد که به قسمت هایی از آن در این جا می پردازیم.

  1. ضبط تصاویر توسط DVR
  2. ضبط تصاویر توسط XVR
  3. ضبط تصاویر توسط NVR
  4. ضبط تصاویر در کامپیوتر یا سرور SERVER
  5. ضبط تصاویر در حافظه SD و در خود دوربین های IP
  6. ضبط در فضای ابری فقط با دوربین های IP

که روشهای 1-2-3 متداولتر وامن تر می باشند. و روشهای 4-5 به خاطر فضاهای محدود ودیگر نواقص نسبت به سه روش قبلی در موارد خواصی و فقط توسط دوربینهای شبکه IPقابل اجرا می باشد.

dvr  چیست ؟
دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال digital video recording  که به اختصار dvr نامیده می شود یک سیستم نظارت و کنترل بر دوربین های مداربسته آنالوگ است. این سیستم قابلیت های فرآوانی را برای دوربین ها فرآهم می کند. از ضبط تصاویر با فرمت های تصویری و کیفیت های مختلف تا قابلیت های هشداری متنوع. ارتباط با شبکه و بکارگیری نرم افزارهای کاربردی.

دی وی آر ها شامل تعداد محدودی ورودی و خروجی تصویر و صدا هستند و همین محدودیت تعداد ورودی ها آنها را دسته بندی کرده است. دی وی آر های با 4 ورودی تصویر را دی وی آر 4 کانال (dvr 4ch) می نامند. به همین ترتیب تعداد کانال ها می تواند 8 ، 16 و 32 باشد. دی وی آر های رایج در بازار از 32 فراتر نمی روند. اینها استاندارد های ورودی تصاویر هستند گرچه ممکن است برخی از شرکت ها خصوصا شرکت های چینی تعداد ورودی های متفاوتی برای محصولات خود در نظر بگیرند.

معمولا دستگاه های دی وی آر ، پورتی برای لن lan شبکه دارند که به منظور ارتباط با شبکه داخلی یا اینترنت و بخصوص در  مبحث انتفال تصویر روی اینترنت استفاده می شود. دی وی آر هایی که ورودی صدا و پرت lan داشته باشند در بازار ایران اصطلاحا فول آپشن (full option) می نامند.

گرچه قابلیت های dvr ها متفاوت است و در بین فول آپشن ها نیز گزینه ها بسیار متنوع خواهند بود.

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\DVR.jpg

دستگاه ضبط تصاویر دوربین مداربسته XVR یا HVR

این دستگاه می تواند از هر دو نوع دوربین آی پی و آنالوگ پشتیبانی کند و استفاده هر دو تکنولوژی را با یک دستگاه امکان پذیر کند

این دستگاه برای مکان هایی مناسب که قبلا از دوربین آنالوگ استفاده می کرده اند و حال با توجه به ویژگی های دوربین های آی پی می خواهند علاوه بر حفظ دوربین های قبلی، چند دوربین تحت شبکه نیز اضافه کنند.

یا برای کسانی مناسب است که نمی خواهند زیاد هزینه کنند و تمام دوربین هایشان را تحت شبکه کنند اما همچنان می خواهند در قسمت های حساس خود از ویژگی های دوربین تحت شبکه به جای دوربین آنالوگ استفاده کنند.

این نام HVR در سیستم‌های دوربین مداربسته تا حد کمی غریب به نظر می‌رسد. عبارت HVR اچ وی آر مخفف سر کلمات HIBRID VIDEO RECORDER می‌باشد. HVR دستگاهی ما بین DVR و NVR است که توانایی این را دارد که کار هر دو دستگاه را انجام دهد. البته محدودیت‌هایی نیز دارد که نمی‌توان این دستگاه‌ها را در حیطه آنالوگ یا آی پی حرفه‌ای دانست. اما با تمام این حرف‌ها HVR در نوع خود دستگاهی بی‌نظیر است که قادر است هم زمان چند کانال ورودی آنالوگ و چند کانال آی پی را هم زمان ضبط کند و تصاویر را به صورت زنده به نمایش در آورد. البته مشاهده چند کانال با دوربین‌های IP مگاپیکسلی و چند کانال دوربین آنالوگ تی وی لاینی در یک صفحه ممکن است تفاوت این دو را بیش از پیش نمایان کند جلوه جالبی نداشته باشد، زیرا با تبدیل آنالوگ به دیجیتال با کیفیت‌ترین دوربین آنالوگ در بهترین شرایط می‌تواند رزولوشنی به اندازه ۰.۴ مگا پیکسل ارائه نماید که قابل قیاس با دوربین ۱ مگا پیکسلی نخواهد بود. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند مشتریان را به سمت HVR بکشاند قیمت مناسب آن است که تقریباً نصف هزینه یک سیستم IP کامل و دو برابر سیستم آنالوگ کامل می‌باشد و مصارف این نوع دستگاه در شرکت‌ها و فضاهای کوچک است که نیاز به دوربینی دارند که بتواند یک مکان را بسیار با کیفیت دریافت نماید. از جمله محدودیت‌های HVR تعداد محدود دوربین‌های آی پی و محدودیت در نوع این دوربین‌ها می‌باشد که در برخی از این دستگاه‌ها فقط می‌توان دو دوربین آی پی با رزولوشن محدود به دستگاه متصل نمود.

C:\Users\tadbir\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\imglykit-export22.jpeg imglykit-export11

NVR چیست
واژه NVR مخفف Network Video Recorder (ضبط کننده ویدئویی شبکه) است. این نام معمولاً در مقابل DVR که مخفف Digital Video Recorder (ضبط کننده ویدئویی دیجیتال) است قرار می‌گیرد. تفاوت نام این دو دستگاه تا حد زیادی می‌تواند نشان دهنده تفاوت آنها باشد.
این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین های شبکه طراحی شده و مدل های مختلف آن در ابعاد مختلف موجود است. این سیستم امکان کنترل دوربین های ip و ذخیره سازی تصاویر آنها را فراهم می کند.
وظایف عمده ان وی آر ها همانند دی وی آر ها بوده و قابلیت های نسبتا مشابهی را دارا می باشند. تفاوت ها تنها در بکارگیری و نحوه ارتباطشان با دوربین هاست. برخلاف dvr ها که اتصال تصویر و صدا را بسادگی فراهم کرده اند نحوه اتصال در nvr ها تابع مستقیمی از مفاهیم شبکه های کامپیوتریست. nvr در واقع مرکز اتصال شبکه بشمار می رود و سیاست های اتصال در شبکه بر حسب نیاز با توجه به الگوی شبکه متفاوت خواهد بود.
و معمولا اولین تفاوتی که به چشم مشتری خواهد آمد تفاوت قیمت زیاد این دو دستگاه است. قیمت دستگاه NVR به مراتب بالاتر از DVR است. البته این موضوع به دلیل کاربرد تخصصی‌تر NVR استNVR . در واقع نقش ضبط کننده و پخش کننده برای دوربین‌های IP را بر عهده دارد.یکی از قابلیت های مناسب NVR امکان استفاده از بیش از یک NVR در طول شبکه است. شما می‌توانید در هر کجای شبکه با توجه به نیاز با نصب یک NVR تصاویر را دریافت کنید.
و همچنین انتقال تصویر دوربین مدار بسته به دستگاه nvr از طریق بستر شبکهو اینترنت صورت می گیرد. به همین دلیل این سیستم محدودیتی در مورد کابل کشی ندارد و دوربین را می توان در هر جایی که شبکه LAN وجود داشته باشد، نصب کرد.

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\103.NVR.jpg

ضبط فیلم‌های دوربین‌های مداربسته بر روی رایانه شخصی

گزینه دیگر ضبط، فیلمبرداری 24 ساعته دوربین امنیتی بر روی لپ تاپ یا رایانه شخصی است. این روش احتمالاً ارزان‌ترین روش موجود برای ضبط فیلم‌های دوربین امنیتی است. اگر بودجه لازم برای خرید DVR یا NVR را در نظر بگیرید، این گزینه ارزان‌تر تمام می‌شود. البته ممکن است برای این کار به یک کامپیوتر مک یا ویندوز پی سی نیاز داشته باشید.
فیلم‌ها در هارد دیسک رایانه شما ذخیره خواهند شد و پس از آن می‌توانید از یک فلش درایو نیز برای ذخیره فیلم‌های دوربین امنیتی استفاده کنید. با این وجود، برای ضبط 24 ساعته و هر 7 روز هفته، رایانه یا لپ تاپ شما باید فضای ذخیره سازی زیادی داشته باشد. و از همه مهمتر PC های خانگی یا لب تاب ها برای حالت دائم کار طراحی نشده اند در صورتی که سرورها جهت حالت دائم کار وبه صورت حرفه ای از همه جهات طراحی می شوند .
سرور ها، کامپیوتر های معمولی با ظرفیت بالا و توان گرافیکی پیچیده تری هستند که بعنوان سرویس دهنده اصلی به سایر ایستگاهای و کامپیوتر های client همواره روشن و در دسترس اند.
عملکرد یک سرور کامپیوتری ذخیره، بازیابی و ارسال فایل ها و داده های کامپیوتری و تصویری به سایر رایانه های وایستگاه های مانیتورینگ موجود در شبکه می باشد.
سرور ها بسیار انعطاف پذیر بوده و بسته به قابلیت سخت افزاری خود تا از چندین هزار دوربین در یک بستر تحت شبکه پشتیبانی کنند.
سرور ها قابلیت و ظرفیت ذخیره سازی بالایی داشته که به مراتب از NVR ها بیشتر است.

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\680-ضبط-فیلم-دوربین-مداربسته-در-کارت-حافظه.jpg

استفاده از کارت‌ حافظه
بسیاری از دوربین‌های امنیتی مجهز به کارت حافظه هستند. با این حال، آنها فقط حرکات را ضبط می‌کنند. انواع دیگری از دوربین‌های امنیتی نیز وجود دارند که دارای شیار کارت حافظه می‌باشند.
مشکل استفاده از کارت‌ های حافظه این است که در مورد ظرفیت ذخیره سازی آنها محدودیت‌هایی وجود دارد. کارت های حافظه در انواع 16 گیگابایتی، 32 گیگابایتی، 128 گیگابایتی و 256 گیگابایتی عرضه می‌شوند و لذا ممکن است تنها تا زمان رسیدن به ظرفیت کامل خوب کار کنند.
برای ضبط فیلم در دوربین‌های امنیتی با استفاده از کارت‌های حافظه، ابتدا اطمینان حاصل کنید که دستگاه دارای کارت حافظه باشد یا به شیار کارت حافظه مجهز باشد.
پس از انجام این کار، دوربین امنیتی را به شبکه وصل کنید. سپس با استفاده از همان شبکه، برنامه یا نرم افزار دوربین نظارتی را به اجرا درآورید. پس از اتصال دوربین به نرم‌افزار، تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید.
این روند به طور معمول به صورت تنظیمات پیش فرض ارائه شده است. با این حال، شما هنوز هم باید مطمئن شوید که این گزینه در تنظیمات انتخاب شده باشد. بهترین ویژگی در مورد این گزینه این است که حتی اگر شبکه از کار بیفتد باز هم ضبط فیلم در کارت حافظه امکان‌پذیر خواهد بود.

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\680-چگونگی-ضبط-فیلم-در-دوربین-های-مداربسته.jpg

ضبط فیلم توسط دوربین‌ های امنیتی در محیط ابر

ضبط فیلم‌ های دوربین مدار بسته در فضای ابری گزینه دیگری است. البته، این گزینه احتمالاً گران‌ترین گزینه موجود است. استفاده از ذخیره سازی ابری به معنای پرداخت هزینه برای استفاده کامل از مزایای آن است. به این معنا که اگر می‌خواهید فضای بیشتری برای ذخیره سازی فیلم داشته باشید، باید مبلغ مشخصی را برای پرداخت هزینه ذخیره سازی فیلم‌های خود در محیط ابری پرداخت کنید و این کار احتمالاً برای‌تان بسیار گران تمام خواهد شد.

فضای ذخیره سازی ابر ممکن است گران باشد، اما قطعاً فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید نظارت همه جانبه ای بر اموال خود داشته باشید، بهتر است از فضای ذخیره سازی ابری یا cloud استفاده کنید، چراکه خدمات ذخیره سازی آن محدودیتی ندارد، البته به شرطی که بتوانید هزینه آن را پرداخت کنید.


جستجو:

آخرین مطالب سایت: