مشاوره خرید انواع سیستم اعلام حریق

مشاوره خرید و انتخاب انواع سیستم اعلام حریق

مشاوره خرید انواع سیستم اعلام حریق

مشاوره فنی خرید سیستم های اعلام و اطفاء حریق در تهران ، کرج و سایر شهرهای ایران

کارشناسان شرکت تدبیرپژوهان امنیت  طراحی و مشاوره خود را با توجه به اهمیت سیستم اعلام حریق و خسارات ناشی از آن و با بهره گیری از دانش روز دنیا و با در نظر گرفتن استانداردهایی بین المللی مانند EN, NFPA , EN54, LPCB , UL, DIN  وبا اخذ تاییدیه آتش نشانی انجام داده و کارفرما را در زمینه اجرای سیستم اعلام حریق و خرید تجهیرات اعلام حریق و ملحقات آن و همچنین تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق آموزش خواهد داد ، قابل ذکر است در زمینه اجرای سیستم اعلام حریق ،  نصب و استقرار تجهیزات سیستم اعلام حریق طبق استاندارد BS 5839 و کابل کشی طبق استاندارد BS 6207 انجام می گیرد .

سیستم اعلام حریق (  Fire Alarm  ) :

امروزه از سیستم ها ی اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارتهای ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حتی الامکان از تلفات جانی در بروز حریق جلوگیری شود سیستم  اعلام حریق از جمله تجهیزات بسیار ضروری و حساس در کلیه مکان ها می باشد. اما شاید بسیاری از افراد با این مسئله که سیستم اعلام حریق چیست و چه اجزائی در کنار هم یک سیستم اعلام حریق کامل را شامل می شوند آشنا نباشند. در ادامه بصورت کلی به آشنایی با سیستم های اعلام حریق و اجزای تشکیل دهنده آن می پردازیم

سیستم اعلام حریق برای تشخیص حریق از اثرات سه گانه آن یعنی دود و حرارت و شعله استفاده می نماید

سیستم اعلام حریق واحدی است متشکل از چندین دستگاه که از سیگنالینگ بصری و صوتی برای هشدار دادن به مردم در مورد احتمال آتش سوزی ، دود یا مونوکسید کربن در منطقه تحت پوشش استفاده می کند . سیگنال ، هشدار یا آژیر / زنگ با صدای بلند و یا یک چراغ چشمک زن و یا هر دو است. برخی از سیستم های اعلام حریق از هشدارهای اضافی مانند ارسال پیام صوتی یا برقراری تماس تلفنی استفاده می کنند.

انواع سیستم های اعلام حریق
سیستم های اعلام حریق  متعارف  Conventional Fire Alarm System

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\86172_974.jpg

سامانه متعارف از قدیمی‌ترین انواع سیستم‌های اعلام حریق است که علی‌رغم تغییرات کیفی اندک، هم چنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم چندین حسگر(Detector) و شستی که یک منطقه از ساختمان را پوشش می‌دهند در قالب یک مدار به هم پیوسته، به تابلوی کنترل مرکزی متصل می‌شوند؛ بنابراین هر مدار نمایندهٔ یک منطقه‌است. در این سامانه‌ها تشخیص تغییر وضعیت یک منطقه به حالت آلارم یا خطا بر اساس تغییر مقاومت الکتریکی مدار مربوط به آن منطقه صورت می پذیرد. بدین صورت که هر کدام از سنسورها که به حالت آلارم یا خطا رفت مقاومت الکتریکی جدیدی در مدار خود ایجاد می‌کند. در ساختمان‌های عمومی اعلام ناشی از حریقی کوچک ممکن است موجب هراس تعداد زیادی یا اخلال در روند معمولی فعالیت‌ها گردد از این رو در این اماکن استفاده از پیش پیام سیستم‌های دو مرحله‌ای مناسب تر است.

سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر Addressable Fire Alarm System

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\سیستم-اعلام-حریق-آدرس-پذیر.jpg

این نوع سیستم اعلام حریق به دو نوع آدرس پذیر و آدرس پذیر آنالوگ(هوشمند) تقسیم بندی می شوند. اصول کشف و تشخیص حریق در سامانه‌های آدرس پذیر، مشابه سیستم‌های متعارف است، به جز این که در این گونه سیستم‌ها، هر یک از حسگر(Detector)های اتوماتیک یا شستی‌ها دارای آدرس منحصربه‌فردی هستند که از طریق آن تابلوی کنترل مرکزی قادر به شناسایی و تعیین هر یک از آن هاست. در نوع آدرس پذیر آنالوگ دتکتورها دارای ریزپردازنده ای هستند و عملکرد رله ای ندارند و همواره فعال هستند و از طرفی می توان یک یا چند دتکتور را ابتدا به صورت مجازی حذف و سپس به طور واقعی از مدار خارج کرد. در سیستم های آدرس پذیر مدار ها دارای سیم کشی حلقوی هستند حداکثر فضایی که یک حلقه می تواند حفاظت کند ده هزار متر مربع است که تقریبا معادل پنج زون است.

کنترل پنل مرکزی اعلان حریق با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی، اطلاعات وضعیت هر یک از تجهیزات اعلان حریق را تجزیه تحلیل کرده و در هنگام وقوع حریق یا خطا در سامانه محل دقیق آلارم یا خطا را مشخص می‌کند. پنل های آدرس پذیر زیتکس با استفاده از پروتکل های منحصر به فرد علاوه بر موارد ذکر شده می تواند چندین هزار رویداد را نیز در حافظه خود ذخیره نماید.

در گذشته برای آدرس دهی دتکتورهای آدرس پذیر از کلیدهای دهدهی (دو کلید گردان با شماره‌های ۰–۹) استفاده می‌کردند. بعدها از دیپ سوئیچ ها(۰–۱۲۷) استفاده شد. اما امروزه از کدی که درون میکروپروسسور داخلی تجهیز آدرس پذیر وجود دارد استفاده می‌شود.

C:\Users\Saeed\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\image13-38.jpg

سیستم های اعلام حریق بی سیم Wireless Fire Alarm System

اگر بخواهیم تعریف جامع و کلی در یک عبارت از سیستم اعلام حریق بی سیم داشته باشیم در حقیقت همانطور که از نامش پیداست سیستم اعلام حریق بیسیم سیستمی است که بدون استفاده از کابل و سیم کار می کند و در تکنولوژی آن از بی سیم و امواج استفاده می شود.با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن وایرلس ها سیستم های اعلام حریق نیز پیشرفت کرده و سیستم اعلام حریق بیسیم پدید آمده که این نیز خود نوعی مزیت در این صنعت به شمار میرود.

تصرفاتی که مرحله نازک کاری آنها به پایان رسیده و از لحاظ استانداردی الزام به نصب سیستم اعلام حریق دارند با چالش اجرای سیستم اعلام حریق روبرو می باشند چرا که بایستی کابل کشی، کنده کاری و… انجام شود ولیکن با وجود سیستم اعلام حریق بیسیم مشکلات کابل کشی و… مرتفع شده است و تجهیزات بدون سیم توسط امواج رادیویی با یکدیگر ارتباط می گیرند.

همواره تصرفاتی مانند اماکن تاریخی، موزه و… وجود دارند که بدلیل ارزشی که دارند امکان تخریب و کابل کشی وجود ندارد لذا بهترین و تنها انتخاب استفاده از سیستم اعلام حریق بیسیم می باشد.

سیستم اعلام حریق بی سیم دارای مزایای زیادی هستند و روز به روز نیز بر محبوبیت آن ها اضافه می شود. برای اینکه مطمئن شوید سیستم اعلام حریق بی سیم، سیستم اعلام حریق مناسبی برای کسب و کار شما است، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

با توجه به اینکه سیستم های اولیه ای که برای سیستم های اعلام حریق طراحی شدند، چندین مسئله عمده را تجربه کردند (از قبیل عمر باتری و انتقالات رادیویی)، برای همین سیستم اعلام حریق بی سیم چندان قابل اطمینان نبود. با این حال امروزه این موضوع بر عکس شده و این سیستم محبوبیت فراوانی را به دست اورده است.

سیستم های امروزی به طور کلی با استانداردهای بریتانیا (BS5839) و استاندارد اروپایی آلارم های آتش (EN54) همخوانی دارند. اگر هنوز مسمئن نیستید سیستم اعلام حریق بی سیم به کار شما می آید یا نه، در ادامه همراه ما باشید تا با این سیستم به خوبی آشنا شوید.


جستجو:

آخرین مطالب سایت: